Ik ben 24 jaar en woon nog bij ouder, kan ik uitkering aanvragen?

Mijn moeder is opnieuw getrouwd en heeft een baan.
Ik doe er alles aan werk te krijgen en soms heb ik enkele dagen werk via uitzendbureau. Kan ik nu een uitkering aanvragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra je op jezelf woont, zou je recht hebben op een uitkering. Nu je nog deel uitmaakt van een huishouden niet. Dus wordt het werken of leren. Tot je 27e kun je echt niet zomaar een uitkering krijgen ; het is werken of leren. Informeer bij de gemeente naar een passend werkleertraject.

Antwoorden (1)

Ja, je kunt een uitkering aanvragen. Maar in mijn bevindingen ben ik uitgekomen op geen recht, omdat je moeder gewoon werkt.

"Bij het vaststellen van het recht op bijstand worden inkomsten van een partner en andere gezinsleden meegerekend: de zogeheten
huishoudinkomenstoets. Ook inkomsten van een thuiswonend kind of een inwonende ouder tellen mee. Voor bijstandgerechtigden die vóór 1 januari 2012 al bijstand ontvingen, gaat deze regel overigens pas per 1 juli in.
Verder mag er geen sprake zijn van eigen vermogen. Het maximum aan eigen kapitaal is voor dit jaar vastgesteld op €5.685,-; voor gezinnen €11.370,-. Onder vermogen vallen ook waardevolle bezittingen als een auto, boot, sieraden of kunst".

Gevonden op http://www.mugweb.nl/archief/dossier-wijzigingen-in-de-bijstand/

"Als u jonger bent dan 27 jaar kunt u zich melden voor een bijstandsuitkering. Vanaf de datum van aanmelding gaat een termijn van 4 weken lopen. Binnen die termijn moet u nagaan of u een door de Rijksoverheid betaalde opleiding kunt volgen en/of werk kunt vinden. Tijdens deze ‘verkenningsfase’ krijgt u geen bijstand".

"Gemeente beslist over bijstandsuitkering
Als u na die 4 weken kunt aantonen dat er geen werk is en dat u geen opleiding kunt volgen, komt u mogelijk in aanmerking voor een bijstandsuitkering. De gemeente beslist daarover".

Gevonden op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-jongere-een-bijstandsuitkering-krijgen.html