Kan een vakantie zomaar geweigerd worden?

Ik zit met een situatie op het werk.
Ik heb vorige maand mijn zomervakantie aangevraagd bij mijn werkgever.
Nu kwam ik er dus bij toeval achter dat mijn 2 weken voor de zomersluiting geweigerd zijn en 2 weken later nu gepland staan. Dit omdat de eigenaar dan zelf graag op vakantie wilt gaan.
Kan hij mijn 2 weken zomaar weigeren?
Nu moet ik dus vakantie opnemen terwijl mijn partner 2 weken eerder vrij is.

Groet,
Theo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. Een werkgever heeft het recht om vrije dagen te wijgeren als dit niet uitkomt met de werkzaamheden. Meestal is hier in goed overleg wel uit te komen.
Als hij van te voren al wist waneer jouw vakantie zou zijn, is dit natuurlijk niet netjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan jou partner niet schuiven? Kunnen jullie nog 2 wk eerder ipv 2 wk later.

Antwoorden (4)

Ja dat kan. Een werkgever heeft het recht om vrije dagen te wijgeren als dit niet uitkomt met de werkzaamheden. Meestal is hier in goed overleg wel uit te komen.
Als hij van te voren al wist waneer jouw vakantie zou zijn, is dit natuurlijk niet netjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wijze waarop werkgever en werknemer in goed onderling overleg het opnemen van vakantiedagen dienen vast te stellen, is geregeld in art. 7:638 van het Burgerlijk Wetboek. Daarin is als wettelijk uitgangspunt bepaald dat de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vaststelt "overeenkomstig de wensen van de werknemer". De werkgever mag de vakantie-aanvraag van de werknemer afwijzen in de situatie dat "gewichtige redenen zich daartegen verzetten". De wensen van de aanvragende werknemer staan dus voorop. Het is de werkgever die dient aan te tonen dat "gewichtige redenen" aan het opnemen van de gewenste vakantiedagen in de weg staan.

Gewichtige redenen

De vraag rijst dan welke redenen voldoende gewichtig zijn. De wetgever heeft daarover bij de totstandkoming van deze wetsbepaling tijdens de parlementaire toelichting een tipje van de sluier opgelicht: Het inwilligen van een verzoek om vakantie mag niet tot "ernstige" verstoring van de bedrijfsvoering leiden. "De gevolgen van de verstoring van de bedrijfsvoering zullen steeds moeten worden afgewogen tegen de gevolgen die het niet inwilligen van het verzoek om vakantie voor de werknemer heeft. Men kan hierbij bijvoorbeeld denken aan de situatie waarbij, in een seizoensbedrijf, werknemers hun vakantie willen opnemen tijdens de seizoekspiek of de situatie waarbij, in een klein bedrijf, het bedrijf gesloten zou moeten worden omdat niet in vervanging kan worden voorzien." Er is geen overvloedige rechtspraak bekend van gevallen die tot discussie hierover hebben geleid.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zou toch met de werkgever in gesprek gaan en daarin vermelden dat je partner, de geplande weken vakantie heeft, misschien is hij voor rede vatbaar, drijf het echter niet op de spits, want een onprettige samenwerking met je werkgever kan je plezier in het werk flink beschadigen, probeer eventueel ook de vakantie van je partner te verzetten. Al zou ik eerst het gesprek met mijn werkgever aangaan en aangeven dat ik dit niet prettig vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, maar een gewichtige reden is natuurlijk niet omdat de baas zelf op een ander tijdstip graag op vakantie gaat toch? We zouden sowieso een zomersluiting doen.
Heb ook ergens gelezen dat als de werkgever niet binnen 2 weken reageerd op een vakantie aanvraag dat deze dan vast zou staan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn de regels van 2012, ik denk niet dat die nu gewijzigd zijn, hier staat inderdaad, dat je werkgever 2 weken de tijd heeft om te reageren.
www.ncphrm.nl/vakantiedagen-2012/wetten-regels-tips.html In vind het inderdaad niet kunnen dat hij zijn vakantie plant op een moment dat jij ook vakantie wil, succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms gaan de dingen niet zoals we willen..Bij sommige bedrijven is het zo dat als je geen kind hebt, je niet in de schoolvakantie vrij kan krijgen, OOKAL zit je partner wel op school en is gebonden aan vakantie..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij trouwens :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat het geval is hoort dat wel in het contract of huisregels te staan, maar er zijn wel meer regels waar ook de werkgever geen weet van heeft, probeer je werkgever hoe dan ook, niet te overdonderen met wetten en regels, maar probeer eerst een gesprek aan te gaan.
Bedankt Ytje.
Lees ik het goed bedrijf's sluiting ? Dus de zaak sluit in de vakantie periode , ja dan kan werkgever zeggen dan neem jij je vakantie in die periode . Dan is het bedrijf's vakantie . Ja wil je er net voor ook nog of extra moet je dat gewoon aanvragen en ja op een vraag komt niet altijd een positief antwoord . Je kunt het ook omdraaien waarom zou je baas eerder of later gaan omdat jouw vrouw zomaar haar vakantie bespreekt . Wat al gezegd probeer er met een normaal gesprek uit te komen . Of met de werkgever van je vrouw . Dus in het vervolg hou rekening met elkaars werk (vakantie ) roosters voor dat een Vd twee iets definitiefs afspreekt . Succes .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, de baas gaat weg en dan moet Theo aanwezig zijn. als de baas terug is mag Theo pas weg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vrouw van Theo had ook overleg kunnen plegen , zo dat Theo met z'n werkgever in conclaaf kon gaan . Als een ieder een beetje rekening met elkaar houd kom je er meestal wel uit . Maar bij het in nemen met positie's en het ingraven van standpunten , blijven er alleen verliezers over . Het enige relevante kunnen school gaande kinderen zijn .
Indien het bedrijfsbelang geschaad wordt kan een werkgever een vakantie weigeren of verplaatsen. Hierbij moet je denken aan het aanwezig moeten zijn van expertise, leiding, voldoende mankracht etc. Maar dit moet wel evenredig voor een ieder zijn.

Het siert de werkgever als hij probeert rekening te houden met jouw vrouw, Maar dat zou je ook van de werkgever van je vrouw kunnen zeggen.

Blijven er wel een paar vragen over.
Hoe lang is de bedrijfssluiting? (ivm max aaneengesloten vakantie?)
Hoe was het vorig jaar geregeld?

Als voorbeeld: Mijn vrouw moet op de zaak zijn als de eigenaar op vakantie is.
Maar dat houdt wel in dat hij om het jaar mijn vrouw de keuze van de eerste drie of tweede drie weken van de schoolvakanties geeft.
Daarnaast is de afspraak dat de gene die geen eerste keus heeft, dat jaar mag bepalen welke andere schoolvakantie je eventueel vrij wil.
Maar ja dan is het wel een kwestie van goed samen kunnen overleggen.