Mag een werkgever een 40 urige werkweek gebruiken als minimumloon grondslag als er binnen het bedrijf niemand meer dan 36 uur contractueel werkt?

Ik werk in een horeca gelegenheid waar niemand meer dan 36 uur per week contractueel werkt. Wij werken hier met minimum lonen. Contractueel werkt hier niemand meer dan 36 uur per week. Het betreft een bedrijf waar vooral studenten werken. Nu hanteert mijn baas een 40 urige werkweek, dit lijkt mij niet redelijk. het personeel wordt hiermee benadeeld omdat het minimumloon bij een 40 urige werkweek significant lager is dan bij een 36 urige werkweek. Nu is mijn vraag is dit rechtsgeldig?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Als er 36 uur wordt gewerkt moet de tabel van 36 uur worden gebruikt en niet die van 40 uur.
11 jaar geleden
"Het minimumloon per uur staat niet in de wet. Dat komt omdat een volledige werkweek binnen sommige bedrijven 36 uur telt en in andere bedrijven 38 of 40 uur. Voor iedereen geldt wel het minimummaandloon. Het minimumuurloon kan daardoor dus verschillen. " aldus het citaat uit de bron.

Kortom, de baas kan er in principe alle kanten mee in. In de individuele arbeidsovereenkomst en/of in de CAO staat de 'normale' arbeidstijd in de onderneming.

Zo is er ook een horeca-CAO. Daarin is onder meer te lezen:

"Bruto-uurloon
1. Als voltijder werk je gemiddeld per maand 164,67 uur.
2 Daardoor is je bruto-uurloon: het maandloon dat je ontvangt als je voltijder bent, gedeeld door 164,67 betaaluren per maand."

Stel nu dat het minimumloon per maand betaald wordt. Dat is op dit moment: euro 1469,40. Dan zou in de horeca minimaal per uur betaald moeten worden (als er geen hoger CAO-loon is): euro 1469,40 : 164,67 = eur 8,92/betaaluur.

Toegevoegd na 2 minuten:
164,67 uur per maand komt neer op gemiddeld 38 uur/week.
(Namelijk ((164,67 * 12) / 52 ))

Toegevoegd na 13 minuten:
Nu zou je zeggen: da's mooi, want dan moet mijn werkgever uitgaan van 38 uur per week.

Volgens de informatie die ik op internet vond is deze CAO (nog?) niet algemeen verbindend verklaard. Dat uitgangspunt van 38 uur/week geldt derhalve alleen 'verplicht' als de werkgever lid is van Horeca Nederland, de werkgeverspartij die meegedaan heeft aan de totstandkoming van de CAO. Dit betekent dus ook dat iedere werkgever die niet is aangesloten bij Horeca Nederland zich niet hoeft te houden aan deze CAO.

Dus even controleren of je werkgever lid is van Horeca Nederland, dan moet hij uitgaan van 38 uur week. Is hij dat niet, dan hoeft hij dit niet te doen maar mag hij dit wel. Wordt de CAO algemeen verbindend verklaard, dan moet hij ook uitgaan van 38 uur/week, ook als hij geen lid is van Horeca Nederland.
Computoon