Heb ik recht op een ww uitkering of een bijstand uitkering?

Vanaf het begin van het jaar had ik een baan waarvan ik 1800 euro van verdient. Momenteel ben ik ontslagen en kan helaas geen andere baan vinden. Mijn vraag is welke uitkering heb ik recht op en hoeveel verdien ik van. Ik ben 21 jaar oud en getrouwd.

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ik het niet zeker weet een reactie ipv een antwoord, volgens mij heb je per gewerkt jaar recht op 1 maand ww. Daarna zou je een uitkering aan moeten kunnen vragen, maar volgens mij is dat ook afhankelijk van de inkomsten van je partner. Is allemaal niet zo makkelijk meer... Ga naar het CWI. Volgens mij kunnen ze je daar verder helpen

Het beste antwoord

Als je ontslagen bent of weet dat je ontslagen wordt moet je dat zo snel mogelijk aangeven bij het UWV. via www.werk.nl kun je dat aangeven.(als de site niet weer eens uit de lucht is)
Op die site kun je ook bereken of je recht hebt op WW.
Op de site van de rijksoverheid kan dat ook.
heb je geen recht op WW dan zou jet kunnen dat je recht op bijstand hebt, maar dat is dan ook afhankelijk van eventueel inkomen van eventuele partner.
Bij WW maakt het niet uit of je wel of geen partner hebt, en of de eventueel wel ergens inkomen heeft

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkloosheid-en-ww?utm_campaign=sea-t-werk_en_loopbaan-werkloosheid_en_ww&utm_term=recht%20op%20ww&gclid=CJD3zuWOhbkCFYZb3godcCwAqw
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Lilasav, Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je van de laatste 36 weken minimaal 26 weken hebben gewerkt. Is dit het geval?
Je kunt dan een WW-uitkering aanvragen.
Vanzelfsprekend moet je ook voldoen aan de overige voorwaarden: http://bit.ly/vcVYoP Voor de hoogte van de WW-uitkering wordt een dagloon berekend.
Dit dagloon is het SV-loon dat je verdiende in het dienstverband waarin je werkloos werd. De hoogte van de WW-uitkering is de 1e twee maanden 75% van dit dagloon. Daarna 70%. Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/yxEcNY Kom je niet in aanmerking voor een WW-uitkering?
Mogelijk kom je dan in aanmerking voor een bijstandsuitkering van de Gemeente.
Actuele informatie vind je op dez pagina: http://bit.ly/vufRgH Met vriendelijke groet, René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Andere antwoorden (1)

Je komt in aanmerking voor een WW-uitkering als je:

* bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal het geval als u de AOW-leeftijd nog niet hebt bereikt;
* 5 uur of meer van uw arbeidsuren per week verliest en geen recht hebt op loon over die uren;
* direct beschikbaar bent voor betaald werk;
*minimaal 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos werd (wekeneis).
* niet door eigen schuld werkloos bent geworden. Als u zelf ontslag neemt, heeft u alleen in uitzonderingssituaties recht op een WW-uitkering.

De bijstandsuitkering is bedoeld als het vangnet van de sociale zekerheid in Nederland. Een bijstandsuitkering kunt je alleen krijgen als je niet zelf kunt voorzien in je levensonderhoud. Dat betekent dat je geen geld hebt om je huur, eten, drinken, kleding, ziektekostenverzekering, gas, water en licht te betalen. Ook van belang is dat je geen recht heeft op een andere uitkering of regeling waarmee je de kosten kunt betalen. Met een laag inkomen kunt je gedeeltelijk recht hebben op een bijstandsuitkering. Als je een bijstandsuitkering aanvraagt, wordt ook rekening gehouden met inkomen en vermogen van je partner. Hetzelfde kan gelden als je samenwoont.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Voor ieder jaar van uw totale arbeidsverleden krijgt u 1 maand WW-uitkering met een maximum van 38 maanden.