NAV een discussie: als je zelf vind dat je weer kunt werken na een ziektewet periode maar de bedrijfsarts en werkgever vinden dat niet, wat dan?

Ik denk dat het weinig voorkomt maar stel dat.. moet je dan toch thuis blijven of mag de werkgever je niet weigeren om te komen werken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan je pech hebben.Ik zit in de wao,100% afgekeurd.Nu heeft iemand mij een baan aangeboden,maar ik mag dus niet gaan werken.Ga ik toch werken,kan het zijn dat ik onverzekerd ben,mocht ik weer in de ziektewet komen.

Het beste antwoord

Misschien kun je in overleg beginnen op arbeidstherapeutische basis (AT). Dus dat jij je nog niet (helemaal) beter meldt maar eerst laat zien dat je het weer aan kunt. Daar kan een werkgever denk ik alleen maar blij mee zijn dat je bereid bent om weer een stap naar werk te maken. Zelf kom je er dan ook achter of het een goede beslissing was en kun je in overleg je AT uitbreiden en misschien na een tijdje 50% hersteld melden. Als je dit zo doet heb je beiden wat je wilt. Je werkgever moet namelijk je salaris volledig blijven doorbetalen tijdens ziekte. Als jij je hersteld meldt en dit blijkt na een periode niet terecht, dan gaat er een nieuwe termijn in van doorbetaling tijdens ziekte voordat de UWV dit overneemt. Daarom is denk ik jouw werkgever iets voorzichtiger. Je kunt ook de reden vragen en het daar over hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat komt best wel voor. Ik stuur af en toe medewerkers naar huis waarvan ik (en de bedrijfsarts) vind dat ze niet voldoende zijn hersteld om weer te komen werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als de bedrijfsarts vind dat je niet kunt werken mag je niet gaan werken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar als ik dat nu niet wil??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bedrijfsars beslist niks, die adviseert. En als de ziekte langer duurt dan start het traject in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter. Of een medewerker zij werk kan hervatten hangt van een hoop zaken af.
De (resterende) klachten van de medewerker, de persoon van de medewerker, de aard van de werkzaamheden, de mogelijkheden die er zijn voor aangepast werk etc. etc.
Geen standaardoplossing dus... Je wilt geen bibberige neurochirurg, geen buschauffeur met slaapziekte, geen balletdanser met krukken en ook geen kok met open TB op de werkplek.