Nieuwe baan anders dan voorgesteld, kan ik daar iets mee?

Ik ben twee weken geleden aan de slag gegaan bij mijn nieuwe werkgever. De functieomschrijving en het aanbod komen niet overeen met de werkelijkheid. De functie is minder uitdagend, ik ben in een chaotisch bedrijf terechtgekomen (wat niet zo zou zijn) en de omschrijving zoals deze vooraf (ook op papier) aan mij is kenbaar gemaakt komt niet overeen; er is een wezenlijk verschil tussen wat ik moet doen en wat mij tijdens de sollicitatie was toegezegd.

Niet alleen qua gevoel en wat mij mondeling is aangegeven. Het contract en de vacature zijn gewoon onjuist. Er staat A en ik doe B.

Natuurlijk zit ik in mijn proeftijd en kan ik elk moment opstappen. Ik heb dan alleen geen enkele sociale rechten (ww). Ik heb bovendien mijn vorige baan met contract voor onbepaalde tijd hiervoor opgezegd.

Is er iets wat ik kan ondernemen? Heeft iemand tips?

Ik wil overigens hoe dan ook opstappen. Ik heb ook voldoende buffer voor een aantal maanden. Maar ik voel me een beetje bedrogen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K
Antoni
10 jaar geleden
Is (tijdelijk) teruggaan naar je oude werkgever misschien een optie? Als je daar een contract had voor onbepaalde tijd, had die werkgever blijkbaar vertrouwen in je en werden jij en je werk gewaardeerd. Ik zou deze optie in ieder geval onderzoeken!

Antwoorden (2)

Het verstandigste is om met je werkgever in gesprek te gaan en aan te geven dat je werkzaamheden erg afwijken van hetgeen dat in de functieomschrijving stond en hetgeen dat besproken is tijdens je gesprek. Niet makkelijk, maar wel verstandig.
Want het kan best zijn dat jij klus B doet, omdat het toch even gedaan moet worden (dus meestal voor de nieuwe of de stagiair) en dat je daarna gewoon naar de werkzaamheden A gaat. Of is het niet goed gecommuniceerd dat jij nu de werkzaamheden A zou doen.
En over de chaos in het bedrijf. Wat de één een chaos vindt, vindt de ander georganiseerd. Ik heb op verschillende accountantskantoren gewerkt, daarbij denk je autmatisch aan strak en georganiseerd. Dat valt best wel mee, want soms is het best chaotisch, maar het went. Degene met wie je een gesprek hebt gehad, is gewend aan de gang van zaken, terwijl deze voor een nieuwkomer heel chaotisch over kunnen komen.
Maar zomaar weggaan is niet de handigste zet, ga altijd eerst in gesprek met je werkgever. Soms is er genoeg mogelijk, en als er echt niets veranderd, dan pas opstappen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ben denk ik onvolledig geweest. Dat gesprek heb ik al gehad. Ze geven aan dat de functie waarop ik ben aangenomen helemaal niet bestaat. De recruiters hebben in een poging iets mooier te laten lijken dan het is een inhoudelijk onjuiste vacature online geplaatst. Dat hebben ze ook toegegeven. De uiteindelijke vacaturetekst is nooit geaccordeerd. Ze hebben excuus aangeboden, en aangegeven het te begrijpen als ik opstap. Waar ik nu mee zit is dat ik dan vanaf een baan voor onbepaalde tijd terechtkom in een positie waarin ik of werkloos ben zonder recht op een uitkering (die ik overigens ook niet wil: ik wil werken) of werk doe waarvoor ik niet ben aangenomen en niet wil doen. Wat chaos betreft heb je natuurlijk gelijk, dat is altijd subjectief.
Ik raad je aan om over je situatie te overleggen met het UWV en met een advocaat, gespecialiseerd in arbeidszaken. Ook kan je voor een eenvoudig juridisch advies terecht bij een rechtswinkel of het Juridisch Loket. Misschien zijn er voor jou juridische mogelijkheden, waar je (financieel) voordeel bij hebt, omdat de baan in de vacature heel anders is beschreven dan de werkzaamheden van de functie in de praktijk zijn.

Kijk voor een advocaat op http://www.advocatenorde.nl en voor een adres van een Juridisch Loket in jouw buurt op http://www.juridischloket.nl.
Antoni