Moet een werkgever de contract uren uitbetalen??

Ik heb een contract van 30 uur gekregen, waarin staat dat dit met 25% kan wijzigen. Echter word ik door de rust in de winkel de 1e week 5 dagen (ongeveer 36 uur) ingeroosterd en de andere week 1 of 2, halve dagen, 6 of 12 uur. Deze week ben ik zelfs helemaal niet ingeroosterd. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik meer wil werken en een contract van 30 uur heb en de mondelingen overeenkomst heb gemaakt dat ik 5 dagen zou werken.
Iedere maand word ik dan ook uitbetaald voor de uren die ik daadwerkelijk gewerkt heb en niet voor de 30 uur die op mijn contract staat!
Mag dit? Hoe kan ik maatregelen nemen??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Als je een contract hebt voor 30 uur met een maximum uitloop van 25 procent dan heb jeeen min-max contract. De uren die de ondergrens vormen moeten altijd uitbetaald worden.
Computoon
10 jaar geleden
In je contract staat dat de overeengekomen 30 uur met 25% gewijzigd kunnen worden.
Dus [25% over 30 uur = 7,5 uur] mogen zij je voor 22,5 uur [of 37,5 uur] inroosteren i.p.v. 30 uur.

Ik zou eerst een briefje sturen dat je bezwaar maakt tegen het niet inroosteren. Heb je wellicht al mondeling gedaan? Alsnog schriftelijk is altijd beter.
Je wilt ook bezwaar maken tegen het te weinig inroosteren, bekijk goed per dag en per week hoeveel uren je gewerkt hebt en hoeveel je uitbetaald hebt gekregen.
Ben je de eerste weken minder dan 22,5 uur ingeroosterd?
Ben je voor minder dan 22,5 uur betaald?
Als dat zo is, kun je ook daartegen bezwaar maken.

Maar ik zou allereerst met je contract even naar het Juridisch Loket gaan, hier weten ze precies wat wel en niet kan/mag.

Succes, hè!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik word maandelijks zwaar onderbetaald! Aan het einde van de maand.. (word per 4 weken uitbetaald) zit ik nooit aan de 90 uur!
Goed idee om naar juridisch loket te gaan! Ga ik morgen ook meteen doen!
Dankjewel!
Antoni
10 jaar geleden
Contactgegevens van een kantoor in de buurt zijn te vinden op de website van Het Juridisch Loket: www.juridischloket.nl.