Nul uren contract

Als je een nul uren contract hebt moet je baas het dan ook een maand van te voren aangeven als ie niet verlengd wordt?

Toegevoegd na 14 uur:
Ik werk ALTIJD 2 dagen in de week.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
63K

Het beste antwoord

Nulurencontracten of oproepcontracten zijn oorspronkelijk bedoeld om werkgevers makkelijker te maken jongeren aan te nemen, maar zijn nu tot uitbuitcontracten verworden.
Het gevaar van een nulurencontract is inderdaad dat de werkgever je niet meer oproept. De werkgever betaalt alleen de gewerkte uren uit. Maar dit geldt alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet de werkgever de werknemer loon uitbetalen, ook als de werkgever geen of minder werk heeft voor de werknemer. Hoeveel loon de werknemer moet doorbetalen hangt af van het gemiddeld aantal uren dat de werknemer de laatste drie maanden heeft gewerkt. Soms heb je een CAO waarin een regeling is vastgelegd dat de periode met 6 maanden mag worden verlengd.
Dus bij een nulurencontract moet de werkgever ook aangeven of het al dan niet wordt verlengd. En het moet dan worden verlengd in een vast contract. Maar het is natuurlijk heel makkelijk om jou de laatste drie maanden niet meer op te roepen waardoor hij ook niet hoeft door te betalen als het contract is afgelopen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ga anders eens even langs bij het Centrum werk en Inkomen bij jou in de buurt. Daar kunnen ze je alles over nulurencontracten vertellen. Ontslaan mag hij je niet zomaar, daar zijn regels voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je per maand wordt uitbetaald, wel. Tenminste, er van uitgaande dat je toch met enige regelmaat wordt opgeroepen.
14 jaar geleden
Ja dat moet hij wel maar hij heeft ook de mogelijkheid om te zeggen dat er nu even geen werk voor je is en dat kan hij dan volhouden tot het einde van het contract.
Met andere woorden, je kunt van het ene op het andere moment zonder werk komen te zitten.
Het is mij gebeurd bij een schoonmaakbedrijf waar ik een nul-uren contract had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leid uit je vraag af dat je een tijdelijk nulurencontract hebt, klopt dat?

Bij een contract voor bepaalde tijd hoeft de werkgever überhaupt niet van te voren aan te geven of je wel of niet een nieuw contract ('verlenging') krijgt na de in het contract genoemde einddatum.

Het houdt gewoon helemaal vanzelf op, behalve als je baas je niet tegenhoudt als je de eerste dag na het aflopen van het contract gewoon aan het werk gaat. In dat geval gaat er 'van rechtswege' een nieuw contract in op dezelfde voorwaarden als het vorige.

Dat is dus ook een tijdelijk contract, tenzij je óf al achtereenvolgens drie tijdelijke contracten achter de rug hebt bij die werkgever, óf in totaal drie jaar voor deze werkgever hebt gewerkt. Dan wordt het automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd, met verder dezelfde voorwaaden als het vorige.

Maar: omdat je werkgever je ook op je allerlaatste dag mag vertellen dat je contract niet verlengd wordt, moet je natuurlijk niet gokken op een automatische verlenging. Als je een maand voor het einde van je contract nog geen bevestiging hebt over een verlenging, is dat een goed moment om er bij je baas naar te vragen, én alvast uit te kijken naar een nieuwe baan zolang je geen bevestiging hebt.