Als ik stop bij met werken voor een uitzendburo heb ik dan recht op een ww uitkering heb lang genoeg gewerkt om een ww uitkering te krijgen?

Ik heb het totaal niet naar mijn zin bij een bedrijf waar ik naar ben uitgezonden mag ik stoppen ook als er geen ander project is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Het voordeel dat je hebt als werknemer is dat je altijd je ontslag kunt indienen, om te stoppen met werk of om iets anders te gaan doen. Dat is gebonden aan regels: opzegtermijn, eventueel concurrentiebeding, noem maar op.

Als je echter bij een uitzendbureau zit, zijn die regels nagenoeg niet van toepassing. Jij bent aangenomen op basis van telkens weer een nieuwe dag ergens werken, en als het niet bevalt (van de werkgever of van de werknemer uit), dan kan grof gezegd de overeenkomst per direct worden opgezegd zonder consequenties.

WW is een vangnet voor de werknemer, die door omstandigheden zijn baan kwijt raakt. Die omstandigheden liggen in vaak bij de werkgever (reorganisatie, faillissement) maar soms liggen die bij de werknemer (voldoet niet in die functie) of ligt het ergens in het midden (tijdelijk contract is afgelopen en er is geen reden om dit te verlengen of om te zetten in een overeenkomst voor onbepaalde tijd). Maar, de WW geldt niet voor iemand die uit vrije wil ontslag neemt en die geen nieuwe werkkring heeft.

Wat jij nu vraagt is of je het vangnet van de WW kunt toepassen op jouw situatie, waarbij je je als uitzendkracht nog meer rechten toeeigent dan een werknemer in vaste dienst. Immers, jij neemt uit eigen vrije wil ontslag terwijl je nog niet eens een contract hebt met het betreffende bedrijf.

Dat kan dus niet.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt recht op ww als het bedrijf waarvoor je werkt je niet meer nodig heeft en je niet meer hoeft te komen.
Als je zelf stopt krijg je geen uitkering.
Denk er wel om dat als je stopt je aan het uitzendbureau vraagt om je reserveringen uit te keren!
Veel uitzendbureaus doen dat niet en spekken/spekten zo de eigen kas.
succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je hebt alleen recht op een ww-uitkering als je buiten je schuld ontslagen bent. Als je zelf ontslag neemt heb je geen recht op een uitkering. Zelfs bijstand krijg je dan niet 'zomaar'. Meestal krijg je eerst een 'strafkorting' van een aantal maanden (= een aantal maanden geen geld).