Het afgewogen antwoord luidt: Criminologie is geen betavak, maar meerdere betavakken zijn onmisbaar als hulpmiddel voor de criminoloog, i.c. het verkrijgen, of juist weerleggen, van bewijsmateriaal.

Als hulpmiddel bij het oplossen van misdaden (forensische wetenschappen) komt er in veel gevallen een dosis kennis vanuit de biologie, chemie en natuurkunde te pas. Uit diverse bronnen, zowel wetenschappelijk als anekdotisch, blijkt het belang van kennis van diverse betawetenschappen om met succes aan criminologie te doen. Ook bij het vaststellen van doodsoorzaak is kennis van chemie (zoals kennis over vergiften), anatomie en fysica (met welk wapen is deze moord gepleegd?) belangrijk.

Ook bij detailvragen als : kan de overledene met DIT pistool zijn doodgeschoten? is kennis van diverse betawetenschappen essentieel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Criminologie heeft weinig te maken met het oplossen van mísdrijven, het is geen forensische studie hoor, maar een vertakking van de sociologie. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Criminologie Onderzoek binnen de criminologie is weinig exact, dus zeker geen exacte toevoeging. Het meest kwantificeerbare binnen de criminologie is wat statistiek...

Andere antwoorden (1)

Nee, betavakken zijn vakgebieden met een grote hoeveelheid exacte wetenschap. Criminologie leunt juist op rechten en sociologie. Hier is weinig exacts en weinig kwantificeerbaars aan, m.a.w. het is dus geen beta gebied en journalistiek nog minder.