Wat als ik stop in het 3e jaar van mijn opleiding MBO verpleegkundige?

Als ik stop in het 3e jaar van mijn opleiding MBO verpleegkundige. Heb ik dan ook een ander diploma of certificaten? Ben ik dan al helpende of verzorgende ig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (1)

Als je stopt in je 3e jaar, heb je geen (MBO4-)diploma. Je krijgt geen enkel diploma van je huidige opleiding, dus welke diploma's je wél hebt, hangt dan af van welke opleidingen je daarvoor hebt gedaan. Als dat alleen je middelbare school is, heb je alleen een middelbare school diploma.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal niets kunt doen in de zorg. Je hebt een deel van de opleiding gehad, en ongetwijfeld heb je tijdens stages ook veel verzorgende taken gedaan. Vaak kun je daarmee wel aan de slag bij bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie of gehandicapteninstelling waar je dan het werk doet dat een helpende of verzorgende ook doet. Dus vooral de ADL-zorg.

Wat je eventueel mag doen aan verpleegtechnische handelingen, zal afhangen van de regels van de instelling waar je voor werkt. Houd er rekening mee dat je de voorbehouden en risicovolle handelingen (injecteren, katheteriseren, neus-maagsonde inbrengen, etc.) niet zult mogen doen. Het kan zijn dat je werkgever je wél toestaat bepaalde niet-voorbehouden verpleegtechnische handelingen te doen zoals ook verzorgenden-IG die wel uitvoeren, maar dan dus minus de voorbehouden handelingen(stomazorg bij intacte huid, verzorgen - maar niet wisselen - van verblijfs- of suprapubische katheter, etc.). Ook de taakverdeling tussen verpleegkundige en verzorgende-IG verschilt wel per instelling: bij de ene instelling mag een VIG-ger wel een katheter wisselen of blaasspoelen, bij een andere mag alleen een verpleegkundige dat doen. Ik ga er daarom vanuit dat ook voor een ongediplomeerde kracht de regels wat uiteen zullen lopen.

Voor de ADL-taken zal het over het algemeen niet zo'n probleem zijn dat je geen diploma hebt, maar omdat je niet als verpleegkundige maar ook niet als VIG-ger ingezet kunt worden, beperkt het natuurlijk wel fors je mogelijkheden om daadwerkelijk werk te vinden in de zorg. Het verst kom je waarschijnlijk als je solliciteert op vacatures voor helpende of verzorgende C. Deze functies worden ook met enige regelmaat ingevuld door studenten die een opleiding in de zorg volgen. In bijvoorbeeld de thuiszorg is het over het algemeen geen probleem voor onder meer studenten verpleegkundige (MBO of HBO), verzorgende-IG, fysiotherapie, ergotherapie of geneeskunde om aan de slag te gaan als verzorgende C. Mits er uiteraard vacatures zijn. Houd er wel rekening mee dat het stoppen met een opleiding niet gunstig staat op je CV; dat is zeker in tijden als deze toch relevant.