Hoe word je boekhouder met een richting als kantoor?

Mijn leerkracht zei : Alleen de beste kunnen boekhouder worden. Dus ik vraag me af of dit wel mogelijk is en hoe? Moet je verder studeren?Zoja wat en hoelang.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Belgie? Zoja, het onderstaande antwoord gaat over Nederland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja belgie
Antoni
9 jaar geleden
tinus1969, noem even de schrijver van het antwoord: bedoel je Computoon? Misschien wordt het antwoord nog verwijderd of komen er meer antwoorden, en dan is de bedoeling van je reactie onduidelijk.

Antwoorden (1)

"Boekhouder" is geen beschermde titel. Vaak wordt tegenwoordig een omschrijving als 'financieel-administratief medewerker' gebruikt. Of, als het bedrijf de Engelse richting is ingegaan, 'employee accounting'.

In de financieel-administratieve wereld kun je op allerlei niveaus werken. Op mbo-niveau (bijv. op een debiteuren- of crediteurenadministratie) maar ook op mbo+- en hbo-niveau (grootboekadministratie). Je kunt ook nog verder studeren om bijv. controller te worden of accountant.

Voor het gewone boekhoudkundige werk is het diploma PDB (Praktijkdiploma Boekhouden) voldoende. In een jaar te halen, als de stof je ligt. Rekenvaardigheid (om kostprijscalculaties te maken) hoort er ook bij. PDB ligt op mbo-niveau. Wil je door, dan kun je aansluitend MBA doen (Moderne Bedrijfsadministratie). Dan krijg je ook vakken als bedrijfseconomie, belastingwetgeving en statistiek. MBA ligt op mbo+-niveau.

Ligt je dat allemaal goed en wil je verder, dan kun je SPD Bedrijfsadministratie gaan doen. Dat ligt op hbo-niveau. Doorzettingsvermogen en genoeg tijd zijn belangrijk, want net als de eerder genoemde opleidingen doe je die naast je werk.

Bovengenoemde routes zijn interessant voor degenen die al werken. Zit je nog op school dan kom je met een opleiding aan het ROC in de financieel-administratieve richting ongeveer op het niveau van PDB. Het voordeel van PDB is, dat een onafhankelijke instantie (de Associatie voor Examinering) de examens afneemt zodat het een landelijk erkend diploma is. Het voordeel van de ROC-route is, dat stages verplicht zijn. Het nadeel is dat iedere ROC zelf de examens bedenkt zodat er geen uniform eindexamenniveau is.

Toegevoegd na 3 minuten:
PDB is, zoals gezegd, in een jaar te doen (als je voldoende tijd en doorzettingsvermogen hebt en als je alles in één keer haalt. Er zijn een stuk of 4 examenmomenten per jaar). Hetzelfde geldt voor MBA. Voor SPD moet je 4 jaar tellen, als alles in één keer goed gaat. De vakken voor alle genoemde opleidingen worden als aparte modules gegeven en je kunt voor elke module apart examen doen. Dat wil niet automatisch zeggen, dat je er 'een eeuwigheid' over mag doen, want om de certificaten in te leveren voor het diploma geldt soms een maximale 'ouderdom' van het certificaat.
Computoon