Krijg ik een VOG?

Krijg ik een vog voor urenverwerking en onkostendeclaratie als ik verdacht wordt van oplichting toen ik 16 was? De rechtzaak moet nog komen in februari, maar ik moet maandag beginnen en waarschijnlijk een vog aanvragen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb inderdaad gelezen dat ‘verdachte’ ook genoeg is om een vog te weigeren. Hoe kan ik dit het beste aan werkgever vertellen? Lijkt me sterk dat ze mij dan nog aannemen.

Antwoorden (3)

Twijfelachtig.
De verdenking van een strafbaar feit kan voldoende zijn om een VOG te weigeren.

Uiteraard wordt de justitiële documentatie bijgewerkt met de uitkomst van de rechtszaak. Ben je jonger dan 23 jaar dan geldt een terugkijktermijn van 2 jaar, anders 4 jaar.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb inderdaad gelezen dat 'verdachte' ook genoeg is om een vog te weigeren. Hoe kan ik dit het beste aan werkgever vertellen? Lijkt me sterk dat ze mij dan nog aannemen.
Computoon
9 jaar geleden
Lastig. Want als je dingen verzwijgt die van wezenlijke invloed zijn op de beslissing je al dan niet aan te nemen, kan dat een reden zijn voor ontslag op het moment dat het uitkomt.
Helaas, ik weet niet wat verstandig is. Toch maar nu vertellen? Dan word je misschien niet aangenomen en het is natuurlijk zuur als je toch de VOG zou krijgen als hij aangevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of afwachten, misschien is een vog toch niet noodzakelijk?
Computoon
9 jaar geleden
Het blijft een risico. Verstandige werkgevers laten toch een VOG opvragen. Er zijn er die dit standaard doen. Geen VOG betekent dan: wordt niet aangenomen. Het is een heel goedkoop 'onderzoek.'
Men beweert: "Nu kan het afgeven van een VOG alleen geweigerd worden als iemand is veroordeeld.” Dit is niet waar!
Zo zit het helaas wel elkaar:
Alle justitiële gegevens, dus ook openstaande zaken, mogen tegen iemand worden gebruikt bij het beoordelen van een Verklaring Omtrent het Gedrag-aanvraag. Er is sprake van een openstaande zaak, zodra de politie de zaak bij het openbaar ministerie heeft aangebracht.

Nu heb je drie mogelijkheden:
1ste Je kunt aan de werkgever vragen of hij van plan is een VOG aan te vragen.
Is het antwoord ja, dan heb je de keuze tussen vertellen dat je twijfelt dat het afgegeven wordt, en vertelt open en eerlijk waarom je twijfelt. Je loopt het risico dat de toekomstige werkgever je gelijk naar huis stuurt maar jij bent wel integer en dat heeft vaak consequenties.
2de Je vraagt het volledig ingevuld aanvraagformulier aan jouw (toekomstige) werkgever en dient het zelf in bij de afdeling Burger-/Publiekszaken van de gemeente waar je staat ingeschreven in de BRP.
Als uit onderzoek van Justis blijkt dat je in aanraking bent geweest met Justitie, gaat Justis na of dit relevant is voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd. In dat geval duurt het vaak iets langer dan twee weken voordat men bericht krijgt.
Als je niet in aanmerking komt voor een VOG krijgt de werkgever slechts te horen dat er geen VOG is afgegeven; naar de reden van het waarom zal hij moeten gissen.
Als de werkgever n.a.v. de afwijzing niet van plan is jou in dienst te houden staat het jou vrij om de redenen te vertellen waarom de VOG is afgewezen.
Probeer de werkgever te overtuigen dat het “eens en nooit weer” is en dat deze baan juist een steun voor je is om dat te bewijzen. Dat je het niet eerder hebt verteld omdat je je er nog steeds erg voor schaamt. Dat je zo blij was een baan te hebben voordat de zitting bij de rechter plaatsvindt. Kortom, trek alle register open.
Het staat de werkgever vrij om je al dan niet aan te nemen. Het aanvragen van een VOG is voor jouw baan geen verplichting van de werkgever.
3de Je zwijgt en wacht het verder af.

Niet altijd wordt de soep zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
Ik wens je een begrijpende, humane werkgever en heel veel succes.

Toegevoegd na 7 uur:
De volgende tekst is duidelijker:
de stelling: "Nu kan het afgeven van een VOG alleen geweigerd worden als iemand is veroordeeld", is onjuist.

Helaas mogen ook nog niet bewezen feiten gebruikt worden om de afgifte van een VOG te weigeren.

zie bron d.d. 4 december 2014.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom "helaas" in "Zo zit het helaas wel elkaar"? Als iemand iets gedaan heeft dan is dat zo. Anders is het hele begrip VOG toch een assen neus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Zó zit het helaas wél in elkaar" slaat niet op de bewering erboven, maar op de alinea eronder. Er kan dus een VOG worden geweigerd, zonder dat er een rechter aan te pas komt. Ik heb hier grote bedenkingen bij. Er wordt wéér een grens verlegd.
Voor de duidelijkheid: een rechter is op grond van dit beleid absoluut overbodig. Ook als je slechts verdachte bent en er heeft nog geen rechter naar je zaak gekeken, loop je een serieus risico dat de VOG wordt geweigerd. De beslissing kan later door de bestuursrechter worden tenietgedaan, maar de baan is ook weg.
Het is afwachten als je het al aangevraagd hebt, dit moet je namelijk zelf bij de gemeente doen.
Een VOG kan ook met uitsluiting van een of meer bepaalde branches uitgegeven worden, het is aan de werkgever of hij zo'n VOG dan nog aanvaard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een VOG wordt aangevraagd door de werknemer via de werkgever. Het is een aanvraag voor een verklaring waaruit blijkt dat het gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving.
De verklaring wordt dus wel of niet verleend. Niet met ja, maar behalve.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelf moest ik als taxichauffeur en nu als vrachtwagenchauffeur ook een vog hebben en er wordt dus op deze branche onderzocht of het bezwaarlijk mij in een vrachtwagen laten te rijden.
Een vog is een persoonlijk document en kan alleen door de eigenaar aangevraagd worden en wordt daarom om privacy redenen alleen aan de eigenaar overhandigt.
Of deze de vog op verzoek aan zijn werkgever toont is dan op eigen verantwoording.
Er wordt altijd gevraagd om welke branche het gaat taxi en vrachtwagenchauffeurs hebben andere aanvraagformulieren.