Wat is het verschil tussen boa en dierenpolitie?

Het verschil tussen inspecteur dierenwelzijn (boa) en dierenpolitie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Een buitengewoon opsporingsambtenaar kan ook een geheel andere taak hebben. Bijvoorbeeld op internet zoeken naar mogelijk pedofiele activiteiten.

Iemand bij de dierenpolitie kijkt specifiek uit naar door hun eigenaar slecht verzorgde dieren.

Een inspecteur dierenwelzijn werkt niet bij de politie, maar bij de Dierenbescherming. Hij bezoekt adressen naar aanleiding van meldingen over verstoord dierenwelzijn, voert mentaliteitsgesprekken, en onderhoudt contacten met diverse hulpverlenende instanties.
Amadea
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling: een BOA is vaak iemand die eigenlijk een heel andere hoofdtaak heeft. Conducteurs bij NS zijn vaak BOA; ze hebben dan de bevoegdheid om zwartrijders te bekeuren, naast hun taak als kaartjescontrole en vertrekveiligheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea,
Het zijn speciaal opgeleide rechercheurs die internetmisbruik (grooming) op sporen. Zij surveilleren áctief op Internet (spideren is geen manier die zij gebruiken) en letten op specifieke werkwijzen, strategieën en taalgebruik van verdachten.
Aangezien Internet tot over de landsgrenzen gaat mag dit werk niet door BOA’s worden gedaan.
1.Een Inspecteur Dierenbescherming werkt bij de organisatie LID (Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming) en werkt nauw samen met de dierenpolitie, het ministerie van Economische Zaken en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).
De LID heeft met 12 provinciale inspecteurs (BOA’s in vaste dienst).

2.Bij de politie werken Taakaccenthouders handhaving dierenwelzijn en opsporing dierenleed. In de volksmond worden deze agenten ook wel de dierenpolitie genoemd. De agenten van de dierenpolitie zijn gewone politieagenten met een extra gespecialiseerde opleiding.
Zij specialiseren zich met de opleiding ‘Opsporing en handhaving in het kader van dierenwelzijn’. Tijdens hun opleiding leren zij:
de wet- en regelgeving met betrekking tot dieren;
dierenleed te herkennen;
wat de bevoegdheden van de dierenpolitie zijn;
hoe ze dieren in beslag kunnen nemen;
hoe ze moeten rapporteren over dierenmishandeling (zoals een proces-verbaal opstellen).
Een BOA is een buitengewoon opsporingsambtenaar. Zij sporen bepaalde strafbare feiten op. BOA’s hebben officiële opsporingsbevoegdheden die samenhangen met hun functie die zij in het openbare leven hebben. (Zie bv Inspecteur Dierenbescherming). Die bevoegdheden zijn altijd beperkt zijn tot één bepaald werkterrein.
Er zijn zes BOA-werkterreinen, ook wel domeinen genoemd. Per domein gelden specifieke opleidingseisen. Een BOA werkt voor een van de volgende domeinen:
1. openbare ruimte
2. milieu, welzijn en infrastructuur
3. onderwijs
4. openbaar vervoer
5. werk, inkomen en zorg.
Vaak is een BOA al gespecialiseerd in een onderdeel van de wet of in een verordening van een bepaald domein. Een boa kan in maximaal twee domeinen werken, maar alleen als de boa bij twee verschillende boa-werkgevers in dienst is en voldoet aan de bekwaamheidseisen van de twee domeinen.

Het zesde domein is de generieke opsporing.
Onder dit domein vallen bijvoorbeeld BOA's werkzaam bij of voor een landelijke overheidsinstantie, zoals de hoofdofficier van Justitie van een parket, de commandant van de Koninklijke Marechausse of de directeur van het CJIB, maar ook bijvoorbeeld Agentschap Telecom.
Sinds 1 april 2010 zijn BOA’s landelijk opsporingsbevoegd. In overleg met de zogeheten lokale driehoek (officier van justitie, burgemeester en politiechef) mogen zij buiten het gebied van hun werkgever optreden. Wel moeten de partijen hun samenwerking schriftelijk vastleggen in een samenwerkingsconvenant.

Toegevoegd na 6 minuten:
Officiële bronnen zijn:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De belangrijkste taak van de dierenpolitie is de aanpak van dierenmishandeling en dierenverwaarlozing. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/politie/dierenpolitie?utm_campaign=sea-t-openbare_orde_en_veiligheid-a-dierenpolitie&utm_term=%2Bdierenpolitie&gclid=CKmnu8XTyMICFWnJtAodb2AANw