Is het mogelijk om een winkel medewerker te ontslaan als hij of zij geen vervanging kan vinden?

Een paar dagen terug heeft mijn teamleider via WHATSAPP aangekondigt dat ik niet meer op mijn werk hoef te komen. Ik had 5 dagen van tevoren aangekondigd dat ik niet kon werken vanwege een familie dag, ik moest mijn eigen vervanging zoeken omdat ik het niet 2 weken van te voren hab verteld. Helaas kon ik geen vervanging vinden en werd me verteld dat ik niet meer terug hoef te komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, dat mag. je hebt te laat gevraagd om een vrije dag, die is terecht geweigerd. Sterker nog, je baas werkte mee en wilde je die vrije dag alsnog geven als je zelf voor vervanging kon zorgen.

Niet komen opdagen is dan werkweigering, en dat is voldoende voor ontslag -waarschijnlijk zelfs op staande voet.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist. Heel schappelijk inderdaad van de werkgever dat die nog een andere optie biedt. Ik zie in de vraag trouwens nog iets vreemds: VS geeft aan het niet op tijd "aangekondigd te hebben". Maar hij of zij had, zoals jij terecht aangeeft - vrij moeten vrágen. Zelfs als hij het langer van tevoren had gevraagd, is dat natuurlijk nog geen garantie dat het verlof gegeven wordt. En ik begrijp sowieso niet waarom iemand denkt dat je wel even vijf dagen van tevoren een vrije dag kunt regelen en evenmin dat iemand voor een familiedag een ontslag riskeert.. maar ik ga er vanuit dat de vraagsteller jong is en het zal waarschijnlijk gaan om een bijbaan. Hopelijk trekt VS hier lering uit: werken brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Mensen rekenen op je, en als jij je niet aan de afspraken houdt, hoeft je werkgever zich daar ook niet aan te houden.
Naar mijn mening kun je het beste contact opnemen met het Juridisch Loket.

Je wilde naar de familiedag en 'kon' daarom niet komen werken. Je bedoelt natuurlijk dat je niet wilde komen werken omdat je aan die dag de voorrang gaf boven werk. Tja, dan heb je pech als je geen verlof krijgt.

Overigens: de werkgever had ook verlof kunnen weigeren als je het wel tijdig had aangevraagd. Dan had je net zo goed moeten komen werken.

Dat een werknemer zelf zijn eigen vervanging moet regelen is vreemd. Vervanging regelen van afwezige werknemers is een taak van werkgevers. Daar worden ze voor betaald en het is hun risico als ze niemand vinden. Dat is geen reden voor ontslag.

Ervanuitgaand dat je een 'gewone' arbeidsovereenkomst hebt, zal de werkgever een ontslagvergunning moeten hebben van het UWV of toestemming van de kantonrechter om je te kunnen ontslaan. En of die gegeven wordt op basis van een eenmalig, erg dom incident van deze orde? Ik betwijfel het. Alleen vertellen dat je niet meer hoeft te komen, is geen manier van ontslag geven bij een 'gewoon' ontslag.

Ontslag op staande voet dan? Voor een ontslag op staande voet moet sprake zijn van een directe reden, die onmiddellijk wordt meegedeeld waarna het ontslag meteen volgt. Zomaar vrij 'nemen': dat is natuurlijk foute boel. Maar als het de eerste keer is dat je zoiets onverstandigs deed en er geen uitdrukkelijke waarschuwing vooraf is geweest... ik betwijfel het of dat juridisch succes gaat hebben. Het is toch wat anders dan mishandeling, belediging, dronken op het werk verschijnen of hardnekkige werkweigering.

In deze situatie was een pittig gesprek met mondelinge waarschuwing en schriftelijke bevestiging daarvan inclusief aankondiging van 'maatregelen' bij herhaling op zijn plaats geweest. En uiteraard geen loon doorbetalen over de 'genomen' vakantiedag (geen werk, geen loon).

Vergelijk het eens met iemand die regelmatig te laat komt op z'n werk: zeker een reden voor ontslag, zo nodig op staande voet (als de druppel die de emmer deed overlopen). Maar om ditzelfde middel bij een eerste keer te laat komen in te zetten, gaat te ver.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je in de proeftijd zit: dan kan de werkgever elke dag afscheid van je nemen waarbij de reden feitelijk niet interessant is.

Toegevoegd na 2 minuten:
een directe reden -> een dringende reden
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
een vakantiedag is gewoon loon.
Computoon
9 jaar geleden
Dat klopt. Maar de werkgever wilde hem deze vakantiedag niet geven (tenzij vraagsteller iemand gevonden zou hebben die hem verving.) Naar mijn idee zou de werkgever dan "geen werk, geen loon" kunnen toepassen (BW 7:627 BW), omdat die niet gewerkte dag geen vakantiedag was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de 'vervanging' in dit kader inhoudt: het ruilen van een dienst met een andere werknemer die dezelfde werkzaamheden doet of kan doen. Ik durf niet te zeggen of een ontslag op staande voet in dit geval wel of niet mogelijk zou zijn, maar wanneer de werkgever heeft aangegeven dat VS gewoon moest komen werken óf zelf vervanging regelen en dat is niet gelukt, dan vind ik het wel erg brutaal als een werknemer dan alsnog niet op komt dagen. Naar mijn idee is er dan wél gewaarschuwd: de werkgever heeft gezegd tegen VS dat hij of zij niet zomaar weg kon blijven maar dat hij eventueel een dienst kon ruilen (daar ga ik tenminste vanuit) en hoewel ook dat laatste niet is gelukt, komt de werknemer toch niet opdagen. Ik vind dat behoorlijk kwalijk, maar ik weet natuurlijk niet wat een rechter ervan zou zeggen.
Computoon
9 jaar geleden
Het is natuurlijk erg dom geweest maar ik ben benieuwd of het 'dom genoeg' is voor een ontslag op staande voet. Of een Whatts App 'je hoeft niet meer te komen' van een teamleider (in plaats van een aangetekende brief van de directie) juridisch genoeg is? Ik betwijfel het. En hoe gaat de werkgever bewijzen dat die mededeling de ontvanger heeft bereikt? Dat is ook van belang. Als een ontslag op staande voet rammelt, kan het een werkgever meer kosten dan hij gedacht had. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Antoni
9 jaar geleden
Vestigingen van het Juridisch Loket zijn te vinden via www.juridischloket.nl. In sommige steden zijn er nog (andere) rechtswinkels.
het klinkt niet echt geloofwaardig: want een teamleider heeft geen bevoegdheden om personeel te ontslaan, want het is zelf een simpel personeel
Als je in de proeftijd werk dan mag het zo zijn dat je werkgever je werkovereenkomst beëindigd In zo'n situatie is een officiële waarschuwing meer dan genoeg
Is dat niet het geval heb je een halfjaar contract dan moet je in actie komen b.v. in contact komen met een specialist of een klacht indienen bij het UWV
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo heeft een teammanager dat niet dat ligt aan de afspraken binnen een bedrijf.