Dat kan, maar het is afhankelijk van nogal wat factoren. Allereerst je handicap: als je gewoon kunt fietsen en/of met het OV kunt reizen, dan is alles wat hieronder staat niet van toepassing. Maar als je vanwege je handicap afhankelijk bent van taxivervoer, is het UWV verplicht om dit te vergoeden als je werkt of als je naar school gaat. Het UWV maakt dan een berekening op basis van kosten. Als je afhankelijk bent van (rolstoel)taxivervoer en je hebt werk of volgt dagonderwijs, dan kan het zijn dat het op den duur goedkoper is voor het UWV om je rijlessen te vergoeden en je een (aangepaste) bruikleenauto te geven dan om jarenlang je taxikosten te moeten vergoeden.

Dus ja: dat is zeker mogelijk. Maar allereerst moet je dan werk hebben en het liefst een vast contract, óf dagonderwijs volgen en een opleiding doen die nog minimaal een paar jaar duurt, zodat ze een kostenraming kunnen maken op basis van de komende jaren. Als je heel ver van je werk of je opleiding wonen zodat de taxikosten erg hoog zijn en met vrij weinig aanpassingen auto zou kunnen rijden, dan is het omslagpunt waarop het goedkoper is om een bruikleenauto te vergoeden natuurlijk eerder bereikt.

UWV gaat er geloof ik van uit dat je zeven jaar met een auto doet, en ze hebben een contract met Welzorg voor autoaanpassingen waar ze de auto leasen. Dat betekent dat ze zeker voor een (rolstoel)auto met veel rijtechnische aanpassingen, duurder uit zijn dan wanneer je een auto - al dan niet tweedehands - zou kopen en die aan zou laten passen. Dus ook als je zelf al hebt berekend dat de aanpassingen die jij nodig hebt een X bedrag kosten en dat je dan bij een afschrijving van zeven jaar goedkoper uit bent dan met taxikosten, kan het in de praktijk bij het UWV nog wel eens heel anders uitpakken.

Let wel: (aangepaste) rijlessen vergoedt het UWV alleen als je in aanmerking zou komen voor een bruikleenauto. Als het verstrekken van een bruikleenauto voor het UWV goedkoper is, dan wordt het een totaalpakket en krijg je ook je rijlessen vergoed. Je krijgt zelfs nog een kilometervergoeding voor privévervoer, maar een dergelijke vergoeding kun je evengoed krijgen als je afhankelijk bent van taxivervoer; het gaat dan alleen over heel andere bedragen. Het bedrag hangt dan af van de vraag of je volledig afhankelijk bent van de taxi of dat je ook gedeeltelijk met het OV kunt reizen, en of je een rolstoeltaxi nodig hebt (=veel duurder uiteraard) of dat je in een gewone auto vervoerd kunt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Lies die zorg van vervoer ligt niet alleen bij het uwv
http://www.vgz-zorgkantoren.nl/Consumenten/Soortenzorg/Vervoer.aspx