Hoeveel mag ik verdienen als kind met een alleenstaand vader voordat zijn uitkering in gevaar komt?

Beste mensen,

Onlangs ben ik begonnen met werken. Zelf ben ik 20 jaar en woon ik thuis samen met mijn vader en broertje. Nu heb ik vernomen dat je maar een bepaald bedrag mag verdienen voordat mijn vader gekort word. Nu heb ik al contact gehad met verschillende instanties maar omdat mijn vader in de schuldsanering zit kan niemand mij een goed antwoord geven.

Ik verdien zelf rond de 840 euro per maand, mijn vader heeft een uitkering van 906 euro.

In het kort: hoeveel mag ik bijverdienen voordat mijn vader gekort word?

Met vriendelijke groeten,
Kevin

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
fisbel
9 jaar geleden
Wat voor een uitkering heeft je vader? WWB?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja een WWB, excuses dat ik dat niet vermeld heb!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou er ook rekening mee, dat je vader waarschijnlijk een deel van de huurtoeslag terug moet betalen, als jullie een huurhuis hebben. Het is verstandig dat hij jouw inkomsten vast doorgeeft aan de belasting. Zodat de huurtoeslag nu in mindering wordt gebracht als dat van toepassing is, in plaats dat er een groot bedrag in 1 keer moet worden terugbetaald.

Antwoorden (1)

M.i.v. 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Die wet heeft gevolgen voor de WWB-uitkering van je vader. Als je vader al in 2014 of eerder een WWB-uitkering had, gaan die gevolgen niet in m.i.v. 1 januari 2015, maar 1 juli 2015 (overgangsrecht)

Ik neem hierbij even aan dat je alleen met je vader woont. En geen meerderjarige verdienende broers of zusters hebt. De toeslag die je vader kreeg op zijn WWB-uitkering, waarschijnlijk 10% of 20% als alleenstaande ouder verliest hij. Dat komt vanwege de zogenaamde kostendelersnorm.. De kostendelersnorm betekent dat er rekening wordt gehouden met inkomens van andere medebewoners, ook meerderjarige kinderen vanaf 21 jaar die niet onder de studiefinanciering vallen. Het nieuwe inkomen voor je vader wordt 50% van het minimumloon ipv 60% of 70% nu. Er wordt vanuit gegaan dat jij dat verlies aan inkomen opvangt. Door een bijdrage te leveren aan het huishouden (kostgeld) Misschien deed je dat al. Wonen, eten / drinken is immers ook niet gratis als je zelfstandig woont.

Omdat je vader in de schuldsanering zit, krijgt hij een vrij te laten bedrag om van te leven. De portemonnee zit eigenlijk bij de bewindvoerder. Of dit vrij te laten bedrag per 1 juli a.s. wijzigt, durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk wel, omdat er dan van uitgegaan wordt dat jij bedraagt aan de kosten van levensonderhoud e.d. De hoogte van je inkomen is hierbij niet van belang. Er wordt dus geen percentage of zo van je inkomen gevraagd. Jouw bijdrage is meer een aanvulling om aan dit vrij te laten bedrag te komen. Ga er wel vanuit dat dit zo'n € 200 a € 250 per maand is. Maar die bijdrage betaal je misschien nu al als 'kostgeld' Zie voor de bedragen bron 1. Het vrij te laten bedrag in de schuldsanering is 10% lager dan de WWB-norm.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als het broertje nog onder de 18 is op dit moment, krijgt de vader een toeslag als alleenstaande ouder. Als beide broers boven de 18 zijn, telt de WWB hun vader als alleenstaand. Rare regeling, alsof de kinderen na hun 18e niets meer kosten.