mag je een contract als leerkracht combineren met een ander halftijds contract?

Ik werd vanaf maart voltijds als leerkracht maar wil in de weekends en schoolvakanties ook verder werken bij mijn huidige werkgever (een boetiek). Mag dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

U wilt graag wat bijverdienen in de vakantie en in de weekenden.
In de Arbeidstijdenwet zijn een aantal regels opgenomen over het maximaal aantal uren dat er gewerkt mag worden. Wettelijk mag je als werknemer maximaal twaalf uur per dienst werken en zestig uur per week. Gemiddeld, gemeten over een periode van vier weken maximaal 55 uur per week en per periode van zestien weken gemiddeld 48 uur.

Het teveel werken kan uw gezondheidssituatie nadelig beïnvloeden, waardoor u ziek kunt worden of overspannen kunt raken. Uw werkgever kan in de arbeidsovereenkomst een verbod tot nevenarbeid bij een volledige betrekking hebben opgenomen. In het onderwijs is zo'n bepaling niet gebruikelijk. Ik heb er tenminste nooit over gehoord. Wel ken ik een leerkracht die in het verleden slechts 6 lesuren mocht geven naast zijn volledige baan buiten het onderwijs. Maar dat had niets met een verbod tot nevenarbeid te maken. Het betrof hier het maximum aantal uren dat er per week gewwerkt mocht worden.
fisbel
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
"Wettelijk mag je als werknemer maximaal twaalf uur per dienst werken en zestig uur per week." Dat gaat over het aantal uren dat een werknemer mag werken voor één werkgever. De werkgever mag een werknemer dus niet meer dan het toegestane aantal uren voor hem, de werkgever, laten werken. Als een werknemer meer dan één werkgever heeft, mag hij (in totaal) meer uren werken. Dat is dan de verantwoordelijkheid van de werknemer.
fisbel
9 jaar geleden
Uw toevoeging is zeker zinvol. De eventuele beperking in arbeidsuren zal niet door de onderwijs-werkgever worden verplicht gesteld. Als de werkgever van de bijbaan er weet van heeft, zou hij een contract kunnen opstellen met daarin opgenomen een maximum aantal uren. Omdat de werkzaamheden op andere tijden als de lestijden zijn, zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.