Het Friesland College geeft de opleiding Verzorgende-IG in zowel een BBL- als BOL-variant. Ook is het in bepaalde situaties mogelijk om tijdens je BOL-studie over te stappen naar het BBL-traject. Wanneer je als BBL-leerling de opleiding kraamzorg volgt, duurt het gewoonlijk twee jaar voordat examen kunt doen. Bij de BOL-opleiding is dat drie jaar.

Er is in Friesland ook een particulier instituut, ROC Friese Poort Bedrijfsopleidingen, waar je je mbo-diploma voor kraamverzorgster kunt halen. Deze studies zijn wel duurder dan die van het Friesland College, maar misschien wel geschikter voor jouw specifieke situatie. Er zijn namelijk verschillende varianten beschikbaar. De opleidingen worden gegeven in Drachten, Emmeloord, Leeuwarden en Dokkum.