Voldoe ik aan de 26 weken eis voor ww als ik er hiervan 4 ben ziek geweest?

Na een ww periode ben ik weer aan het werk gegaan. Na een periode van 6 maanden en 1 week wordt helaas het contract niet verlengd. Ik val nu net buiten de periode om de oude ww rechten te laten herleven. Echter schijn ik nu niet opnieuw ww aan te kunnen vragen omdat ik door 4 weken ziekte niet aan de 26 wekeneis voldoe. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Je dient in de 36 weken voorafgaand aan je werkloosheid tenminste 26 weken gewerkt te hebben. Deze termijn van 36 weken wordt in jouw geval uitgebreid met de vier weken dat je ziek bent geweest.

Dat doet echter niets af aan de 26-wekeneis.
In jouw geval zal dat slechts betekenen dat je in de 40 weken voor je werkloosheid 26 weken gewerkt moet hebben in plaats van in de 36 weken voor je werkloosheid.
Mocht je, ondanks de verruiming van de 36-wekentermijn naar 40 weken alsnog niet aan de 26 gewerkte weken komen, dan vervalt alsnog je recht op WW.

Aan het begrip 'gewerkte week' wordt als eis gesteld dat je minstens één werkdag van een week daadwerkelijk gewerkt hebt.
Wordt je bijvoorbeeld op dinsdag zien en keer je een week later op vrijdag weer terug op de werkvloer, dan wordt dit gewoon gezien als twee gewerkte weken.
Weken waarin je volledig afwezig bent geweest vallen hier dus niet onder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Laatste alinea: 'zien' moet natuurlijk 'ziek' zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet u voldoen aan de zogenaamde wekeneis. Deze wekeneis is overigens slechts een van de voorwaarden om een WW-uitkering te krijgen. De wekeneis houdt in dat u in de 36 weken voorafgaand aan uw werkloosheid, tenminste 26 weken moet hebben gewerkt.

Er is al sprake van een gewerkte week als er op één dag in die week is gewerkt.
Als u niet gewerkt hebt, bijvoorbeeld vanwege ziekte, dan worden deze weken opgeteld bij de periode van 36 weken opgeteld.

Voorbeeld:
In de periode van 36 weken hebt u maar 22 weken gewerkt. Maar u was gedurende 4 weken ziek. Deze vier weken worden opgeteld bij de periode van 36 weken. Er wordt dan dus gekeken naar de 40 weken voorafgaande aan uw werkloosheid. In deze 40 weken moet u dan minimaal 26 weken hebben gewerkt.

U lijkt, gezien het hier bovenstaande, geen recht te hebben op WW. Dagen die meetelden voor de eerste WW-periode mogen niet meegenomen worden in de berekening voor het recht op een tweede WW-uitkering.
fisbel