Mag je een jaren lange verkregen provisie zomaar stop zetten?

Wij krijgen op het werk sinds 2009 aan het begin van elk jaar een provisie.
Dit is een bepaald percentage van de verkoop.
De werknemers die nog niet zo lang bij het bedrijf zijn hebben dit ook in het contract staan dat ze een bepaald percentage krijgen en de oudgedienden hebben dit niet maar krijgen dit dus ook gewoon.
Nu hebben we dus te horen gekregen dat ze deze provisie niet meer gaan uitkeren in de toekomst maar dus ook niet van het afgelopen jaar.
Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ja, provisie is geen verplichting, het is een gunst. Gunsten kunnen ten alle tijden ingetrokken worden.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
als het in het contract staat mag dat niet.
Hangt ervan af.

Ik ga ervanuit dat er geen cao of personeelshandboek is waarin iets over de provisie is voorgeschreven, anders geldt dat.

Voor degenen waar niets in de arbeidsovereenkomst staat over de provisie kan de werkgever stoppen. Zoals hij ook kan stoppen met het geven van een kerstpakket of een reiskostenvergoeding, als daarover geen afspraken zijn gemaakt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor degenen die het wel in de arbeidsovereenkomst hebben staan, is het anders. Als de werkgever de arbeidsvoorwaarden eenzijdig wil kunnen aanpassen, moet die mogelijkheid genoemd zijn in de arbeidsovereenkomst. Bovendien moet de werkgever daar een zwaarwegend belang bij hebben. De werkgever doet er verstandig aan eerst juridisch advies in te winnen en deze voorgenomen wijziging eerst voor te leggen aan de ondernemingsraad/personeelsvertegenwoordiging en als deze akkoord gaat de individuele werknemer te laten tekenen voor deze wijziging in de arbeidsovereenkomst.

Toegevoegd na 18 minuten:
Als er in de arbeidsovereenkomst 'met provisie' geen wijzigingsbeding staat, kan het niet tenzij er voor de werkgever een onacceptabele situatie ontstaat, hetgeen hij moet kunnen aantonen. Is het redelijk en billijk dat de verandering plaatsvindt? Als dewerknemer uiuiteindelijk vindt dat dit niet het geval is, kan hij de zaak aan de kantonrechter voorleggen. Dat zal niet positief zijn voor de arbeidsverhoudingen, denk ik.

Toegevoegd na 30 minuten:
Last but not least: als de provisieregeling in de arbeidsovereenkomst wordt genoemd, waaronder dus ook het percentage, hoeft erniets te worden uitbetaald als de norm voor de provisie niet wordt gehaald. Die norm is dan ook een voorwaarde.
Computoon