tot hoever mag je werkgever jou controleren?

Ik werk bij een groot bedrijf. Sindskort hebben ze een systeem geintroduceerd, waarmee mijn teamleider mij telkens aandpreekt op mn gedrag en mn performance. We hebben twee keer per jaar funct.gesprek en beoordelingsgesprek. Naar mijn idee mag mn teamleider mij bespieden, de vragen die ik voorgeschoteld krijg, zijn: wat heb jij 5 weken geleden tussen 9 en 9:15 gedaan heb? Daar heb ik meestal geen antwoord op. Ik geef meestal aan dat we twee keer per jaar functi.gesprek heb, dan wil ik best op mn performance afgerkend worden. Ik denk dat hij met deze actie wilt me pesten. Mijn vraag luidt als volgt: mag je werkgever jou zulke vragen stellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat een teamleider 5 weken nodig heeft om te bedenken dat hij van jouw wil weten wat jij op een bepaalde datum tussen 9:00 en 9:15 doet is een duidelijk signaal van onvermogen van je teamleider om leiding te geven. Als hij werkelijk wil weten, dan moet hij dat maar direct vragen.
paulus811
9 jaar geleden
Dat is wel zo, maar sommige sukkels schoppen het helaas ook tot teamleider. Dat is overigens nog iets anders dan je werkgever, zoals je stelt in je vraag. Als het echt buitenproportioneel is wat de teamleider vraagt, kun je het wellicht escaleren naar het niveau daarboven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ! Maar jij mag vragen hoe bedoel je en waar gaat dit gesprek naar toe . Misschien was je te laat of ? Vraag waarom hij dat vraagt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een manager of bestuurder heeft behoefte aan actueel inzicht in prestaties binnen de organisatie. Inzicht achteraf is nutteloos, dan kan er niet meer worden bijgestuurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een teamleider heeft andere vaardigheden nodig dan een medewerker. Ik heb het mee gemaakt, dat een specialist duidelijk hoger beloond en gewaardeerd werd als de teamleider. Meestal is de teamleider de persoon die binnen de team de meeste kennis, hoogste beloning, waardering en macht heeft, maar dat is niet altijd het geval.
Vooral de tijdelijke teamleiders verbazen zich er over hoe scheef soms de beloningstructuuur is binnen een team. En weet nog niet dat je over sommige zaken beter je mond kunt houden. Ik heb het vermoeden dat of de medewerker of de teamleider een hele kort toekomst heeft binnen het bedrijf als het op deze manier door gaat. Hier zit een verstoorde arbeidsrelatie aan te komen. Als die niet al verstoort is.

Antwoorden (3)

Je teamleider is bevoegd om je vragen te stellen over je performance. Het lijkt me ook beter dat hij niet gaat wachten totdat je een beoordeling hebt om je te corrigeren indien hij dat nodig acht. Het is wel een beetje raar als gevraagd wordt wat je 5 weken terug tussen 09:00 en 09:15 hebt gedaan. Een functioneringsgesprek en beoordeling mag in ieder geval geen verrassing zijn. Je weet (door zijn tussentijds corrigeren op je performance) wat hij aan gaat geven.

Als hij echt gaat bespieden zoals een camera op je gericht en dergelijke dan gaat hij te ver. Echter zijn dergelijke vragen geoorloofd.

Waarom ga je niet een gesprek aan met je teamleider waarin je aangeeft hoe je je voelt. Hierin kan je dan ook vragen waarom dit opeens zo gaat.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Castle,
Bedankt voor je reactie..
Stel je voor, als ik me een keertje kritische uitlaat, kan hij absoluut niet tegen. Ik zou het zeer op prijs stellen als hij met sterke argumenten komt. Hij probeert altijd via omweg mij aan te pakken. Dan gaat hij in mijn dossier shoppen. Vervolgens komt hij met zulke vragen, waarop ik geen bevredigend antwoord kunt geven. Ik presteer boven de norm. Dus daar ligt het niet aan, echter hij wilt me mond snoeren of het bedrijf verlaten,
Castle
9 jaar geleden
Jammer dat je teamleider er voor kiest om je niet op de juiste manier te motiveren. Indien je in zijn ogen op het onjuiste moment uit of op de verkeerde manier dan moet hij dat netjes aan kunnen geven. Voor mij is de situatie moeilijk in te schatten. Ik zeg dus niet dat het aan jezelf licht of aan de teamleider. Echter wees ook eerlijk naar jezelf. Ben je een persoon die zaken roept maar niet constructief is? Ik ben zelf hier een klassiek voorbeeld in en heb hierin veel moeten leren. Door niet meteen te reageren en de juiste vragen te stellen bereik ik meer. Waarom vraag je niet een gesprek aan waarin je samen apart zit. In dat gesprek aangeven hoe je de situatie ervaart. Dus dat je het gevoel hebt dat hij je via omwegen probeert te pakken. Geef ook voorbeelden waardoor je dit gevoel gekregen hebt. Als je over je gevoel praat dan kan hij daar niets mee omdat het jouw gevoel is. Vraag hem hoe hij de situatie ervaart. Hoe zou je beter met elkaar om kunnen gaan. Je hoeft geen vrienden te worden maar samenwerken moet mogelijk zijn. Hopelijk helpt het je een beetje.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, het kan aan de vraagsteller liggen, maar ook aan de teamleider. Ze moeten zich allebei realiseren dat positieve feedback beter werkt dan negatieve feedback en daarmee een manier vinden om met elkaar samen te werken.
De teamleider doet zijn werk en jij doet jouw werk. Ik zou netjes blijven en diplomatieke antwoorden geven. Als je performance hoog genoeg is of zelfs boven de norm, dan gaat het om gedrag. Dus beantwoord de vragen naar beste kunnen en bedenk dat het gaat om performance en gedrag. Maar om gekeerd ook, dus als je vermoed dat het gedrag of performance van je teamleider minder dan optimaal is, dan zou ik op een respectvolle manier en binnen de regels hiervan melding maken.

De werkgever heeft een bepaalde machtspositie en zolang de werkgever zijn verplichtingen nakomt door je regelmatig royaal te belonen voor je prestatie. Heb jij ook verplichtingen. Nu zijn er grenzen aan wat wel en niet gevraagd mag worden, maar daar heb niets aan zolang je nog normaal loon ontvangt. Wel is het zo dat op het moment dat je loonbetaling stop gezet worden door welke omstandigheid ook. Het dossier te voorschijn komt en alle punten in een ander licht bekeken wordt.

In het kort niet antwoorden is soms niet een optie. En ja, dit type vragen zegt iets over de sfeer op het werk. Een OR of HRM wil graag dit soort signalen horen als de sfeer of de manier waar medewerkers onderling of leidinggevende richting hun medewerkers veranderd of verslechterd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een teamleider mag lastige vragen stellen, zo toont hij dat de medewerker serieus genomen wordt en dat de medewerker betrokken wordt bij het proces. Een teamleider stelt vragen die aanzetten tot denken bij de medewerker hoe het werk verbeterd kan worden. Weten waar de mensen mee bezig zijn. Elke medewerker stelt het op prijs als een teamleider na een tijd even vraagt hoe het gegaan is .
Een teamleider geeft hulp zonder de verantwoordelijkheid bij de persoon weg te halen. Een goede manier om de verantwoordelijkheid bij de ander te laten is de ander te laten nadenken over welke hulp er precies verwacht wordt.
Een teamleider bemoedigt waar mogelijk en geeft soms een complimentje. De mensen faciliteiten verlenen, zoals de mogelijk bieden om cursussen te volgen. Blijk geven van vertrouwen is een effectieve manier van bemoedigen. Hoe meer een teamleider op de achtergrond bijdraagt aan het succes van de medewerkers hoe meer zij kunnen schitteren en hoe meer men samen kan bereiken.
Een teamleider verrast en beloont. Successen dienen gevierd te worden. Beloning zorgt voor betere prestaties. Een teamleider hoort verbindend te zijn.

Een vraag zoals: waar was jij vijf weken geleden tussen zo en zo laat is absurd.
Bij dit soort vragen lijkt het erop dat deze teamleider de zwakste persoon opzoekt. Met zwak bedoel ik niet “zwak in de werkzaamheden” maar zwak in assertiviteit.

Recht je rug en trek de stoute schoenen aan. De eerste de beste keer dat je weer zo'n vraag krijgt, beantwoord je de vraag n i e t maar zeg dat je betwijfelt of de vraag die gesteld wordt, wel gesteld mag worden. Je deelt de teamleider mee dat je contact op gaat nemen met de afdelingschef of de personeelsfunctionaris.
Een Ondernemingsraad (OR) brengt geen advies uit over individuele zaken, zij treedt namelijk niet op als ombudsman. Een lid van de OR kan jouw wel van nuttige informatie voorzien en je op weg helpen bij het volgen van de juiste procedure.
En zo kan deze manier van omgaan met een werknemer toch nog tijdens een vergadering van de OR ter sprake worden gebracht.