Hoe word je oproerpolitie?

ik vroeg me af hoe je bij de oproerpolitie kan gaan. moet je daarvoor eerst politieagent zijn of kom je hier op een andere manier terecht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

In Nederland wordt dit de ME en AE of OG genoemd.

Allereerst moet je de basispolitieopleiding doorlopen ( 3 jaar), daarna nog enige tijd straatervaring opdoen, waarna je je kan aanmelden voor de intest voor een van deze specialismen ( neventaken).
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Mogelijk bedoel je met "oproerpolitie" dat jij bij de ME zou willen werken. De Mobiele Eenheid (ME) heeft als primaire taak verstoringen van de openbare orde te voorkomen of te bestrijden. Bij voetbalwedstrijden of demonstraties zie je de ME vaak op straat. Alle medewerkers van de ME verrichten dagelijks normaal politiewerk. ME’er zijn is een nevenfunctie. Je zult inderdaad eerst de algemene opleiding tot politie-agent moeten volgen.

Iedere ME’er krijgt een speciale opleiding van vier weken bij het Politie Instituut Openbare orde en Gevaarzetting. Binnen de opleiding is het groepsbelang, het werken als een eenheid, belangrijk. Vervolgens volgen de ME’ers twee keer per jaar een voortgezette opleiding. Zij zijn verplicht om minimaal veertig uur per jaar te oefenen.

Binnen de ME bestaan meerdere specialistische onderdelen, zoals de Aanhoudingseenheid (AE). Medewerkers van de AE isoleren en arresteren tijdens een ME-actie de grootste raddraaiers uit groepen. Zij dragen op dat moment geen uniform. Ook politieruiters en de hondenbrigade doen soms mee aan ME-acties. In speciale gevallen doet de ME een beroep op traangasschutters, hoogwerkers, shovels, gepantserde rupsvoertuigen, hondengeleiders en waterwerpers.
Amadea