De wet regelt niets over "buitengewoon verlof". Maar de cao, het personeelsreglement of de arbeidsovereenkomst kan dat wel doen. Als hiervoor "buitengewoon verlof" moet worden gegeven, is dit voor rekening werkgever.

Ook voor het voldoen aan een wettelijke verplichting die niet buiten werktijd kan gebeuren, moet de werkgever verlof geven. (Denk aan het verschijnen als getuige voor een rechtszaak). Het verschijnen voor de kantonrechter i.v.m. bewindvoering is, voor zover mij bekend, geen wettelijke verplichting.

Dan hebben we nog het wettelijke calamiteitenverlof. Dat is voor privezaken die zich plotseling voordoen en waarop meteen actie moet worden ondernomen: het overlijden van een direct familielid, bevalling van de partner, een ziek kind dat van school moet worden gehaald, een loodgieter die meteen moet worden ingeschakeld door het uitvallen van de cv in de winter of een lekkage die het huis heeft blankgezet. Dan moet de werkgever verlof geven dat voor zijn rekening komt.

Maar met alle goede wil, kan ik jouw verlof niet onder deze soorten categoriseren. Dan wordt het verlof "eigen rekening" ten koste van je vakantiedagensaldo. Dat wordt in de regel gewoon toegekend mits het dagensaldo toereikend is en mits tijdig aangevraagd.
Computoon
9 jaar geleden
luusje
9 jaar geleden
Ik vermoedde al dat dit onder eigen uren valt. Maar ik krijg pas 4 wkn van te voren een oproep van de rechtbank. Dan zijn alle vrije dagen al toegekend. Is de werkgever dan niet verplicht mij vrij te geven? Ookal zijn het mijn eigen vakantie-uren?
fisbel
9 jaar geleden
De werkgever is op grond van artikel 7:638 lid 2 BW verplicht om de werknemer vrij te geven, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. De werkgever wordt geacht de werkgever vrij te hebben gegeven tenzij hij binnen twee weken schriftelijk heeft aangegeven welke gewichtige redenen zich tegen dit betaald verlof verzetten. Het gaat hier om half dwingend recht (artikel 7:645 BW).
Computoon
9 jaar geleden
Voorwaarde is wel dat er nog een positief vakantiedagensaldo is. Maar als dit er niet is en de werkgever het niet goedkeurt dat de werknemer een negatief vakantiedagensaldo heeft, kan het verlof worden toegekend zonder doorbetaling van loon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, Luusje weet nu al dat zij om welke reden dan ook een verlof dag moet nemen. Dan zorgt men nu toch al dat er minstens een verlofdag blijft staan. De term vakantiedagen is ingeburgerd, maar zij zijn echt niet alleen bedoeld voor vakantie. Het zijn ook dagen bedoeld voor als men ergens verlof voor moet nemen. Als men dat nu al weet, dient men die zelf te reserveren en de werkgever er vast van in kennis te stellen. De reden hoeft men niet te noemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is de Wet Arbeid en Zorg (Waz) Artikel 4:1
http://wetten.overheid.nl/BWBR0013008/geldigheidsdatum_28-02-2015#Hoofdstuk4_1_SUBPAR655114_Artikel41
c. een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding, opgelegde verplichting, waarvan de vervulling niet in zijn vrije tijd kon plaatsvinden;
een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding, opgelegde verplichting, waarvan deinvulling niet in zijn vrije tijd kon plaatsvinden;
Het venijn zit in de staart:
Diegene voor wie het beschermingsbewind wordt aangevraagd en de bewindvoerder krijgen een oproep om gehoord te worden, maar de bewindvoerder hoeft niet te verschijnen.
De zitting duurt meestal hooguit vijf minuten, binnen het kwartier staat men weer buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het artikel staat er per ongeluk tweemaal in. De tweede waarbij de spatie ontbreekt, had er niet in gemoeten.