Kan ik iets met de vacature advertentie bij het behouden van mijn baan?

Afgelopen zomer ben ik aangenomen na mijn sollicitatie op een vacature waarin stond dat bij goed functioneren een verlenging van het contract mogelijk is. Er is nu uitgesproken dat het functioneren inderdaad meer dan dat is en zelfs van belang bij het voortzetten van het komende jaar. Er is echter sprake van een krimp waardoor er minder fte beschikbaar zijn binnen het team. Ik heb geen vast contract, maar een tijdelijke aanstelling van een jaar, mijn directeur wil mij graag houden maar zijn leidinggevende heeft, ondanks ook zijn mening dat het van belang is mij te behouden, nog niet willen toezeggen dat ik kan blijven. De fte 's blijven een heet hangijzer.
Lang verhaal kort... Kan ik de vacature en de mailwisseling voor mijn aanname gebruiken als punt mij te behouden? Ik heb geen contract getekend, alleen een bewijs van aanstelling (of hoe dat heet...). Er werd geen contract meer opgemaakt tegenwoordig (?).
Ik werk overigens in het onderwijs.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Vaste contracten gaan voor en sollicitatie doet er verder niet toe. Er moeten zwaar wegende argumenten zijn om niet jou maar een vaste kracht te ontslaan. Jou contract loop gewoon van rechtswege af.
9 jaar geleden
De mogelijkheid in de vacature advertentie geeft geen rechtsverplichting, maar is onderhevig aan andere zwaarder wegende factoren.
Het bespreekbaar maken van deze factor kan wel meewegen in de beslissing van de leiding in het bedrijf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geldt dan neem ik aan ook voor de mail die ik destijds heb gekregen waarin dit stond....
"We zullen je komend schooljaar inschalen in trede... Bij goed functioneren
zul je na een jaar een vaste benoeming krijgen en een extra trede. Je stroomt
dan door naar trede...i.p.v. trede....

Kun jij je hier in vinden?"

Ik heb de trede even hier verwijderd, dat lijkt me niet relevant. Ik heb in mijn reactiemail gereageerd dat ik me hierin kon vinden en de functie aannam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn mooie beloften in de e-mail, die uitgaan van een prognose die echter door krimp wordt beperkt.
Het is wel belangrijk om uit te zoeken of jouw inbreng binnen de fte's nog relevant is (blijft).
Het lijkt mij dat de plannen van de directie worden overuled door de CEO (eigenaar bedrijf).
Misschien kun je dit overleggen met de ondernemingsraad, als deze er is.
Gewoon je inzet blijven tonen is van belang maar de beslissing om je te houden kan nog wel een aantal maanden (einde schooljaar) duren tot zelfs 4 (opzegtermijn) weken voor afloop van je tijdelijke aanstelling van 1 jaar.
Het eerste jaar, ook al is het tijdelijk, is bindend al is het mondeling aangezegd. In de e-mail heb je hier enigszins bewijs van.