Welke functieschaal is passend voor een net afgestudeerd hbo-verpleegkundige die in een verpleeghuis gaat werken?

Ik ben net afgestudeerd en heb een baan gekregen binnen een verpleeghuis.
Bij de vacature stond dat de salariëring binnen schaal 40 is.
Ik vind schaal 45 echter meer passend bij mijn opleidingsniveau. Kan ik dit eisen in het arbeidsvoorwaardengesprek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.1K
Erna55
9 jaar geleden
De functie is schaal 40. Wanneer je een schaal 45 salaris wilt, zul je op een andere baan moeten solliciteren.
ronron1212
9 jaar geleden
Doe eerst eens ervaring op en zoek dan een andere baan.

Antwoorden (3)

Ja, dat kan, maar erg handig is het niet. En om de vraag zelf te beantwoorden: een functieschaal past niet bij een persoon, maar bij een functie. Dit is een schaal-40-baan en jouw niveau maakt dan niet veel uit. En 'pas afgestudeerd' betekent 'geen werkervaring'. Dat zou wel eens zwaarder kunnen wegen dus daar zou ik meer aandacht aan geven.
Salariseisen komen normaal gesproken aan bod in een tweede gesprek, als ze je echt graag willen hebben. Of als je je na een jaar of wat hebt bewezen, en jezelf onmisbaar hebt gemaakt. Als je al meteen begint te eisen zal het gesprek kort duren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, en krijgt niet eens meer de tijd om eventueel de koffie op te drinken.
Als beginnend verpleegkundige op HBO-niveau kun je rekenen op een bruto salaris van minimaal zo'n € 1.735,- per maand. Dit kan oplopen tot ongeveer € 3.370,-. Dit is exclusief 8% vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.
Waarop baseer je dat schaal 45 meer passend is?
Als bij de vacature staat schaal 40 en je hebt er op gesolliciteerd, ben je het in principe eens met de salaris schaal.
Eisen kun je van alles, maar houd er rekening mee: voor jou een ander.
http://www.youchooz.nl/beroepen/hbo-verpleegkundige/44/salaris/5
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eisen zou onverstandig zijn en vragen getuigt van gebrek aan inzicht in de systematiek van functiewaardering.

Wat wel kan, is "instappen" in een hogere trede van functieschaal 40. Als je kunt aantonen waarom je naar jouw mening meer zou moeten verdienen dan een ander die als 'starter' begint op de onderste trede van de ladder van schaal 40 dan maak je een kans op een iets hogere beloning. Bedenk dat de schaal hoort bij het functieprofiel. Als een afgestudeerde arts de functie zou kunnen vervullen, krijgt hij er ook geen artsensalaris voor.
Computoon