Waarom krijg ik minder belasting (loonheffing) terug dan vorig jaar?

Als werkende student heb ik het afgelopen jaar het hele jaar gewerkt en 9000 euro verdiend. Echter krijg ik dit jaar maar 150 euro terug van de belasting. Het jaar ervoor heb ik 5 maanden gewerkt en 2750 euro verdiend en kreeg ik 400 euro terug. Hoe kan het dat dit niet evenredig loopt? Ik zit gewoon in box 1. In mijn contract is er mbt heffingskorting ook niets veranderd. En heb beide jaren bij dezelfde werkgever gewerkt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De rekensom is niet moeilijk te maken. Ruim € 6000 inkomen per jaar is 'belastingvrij' door de heffingskortingen. In 2013 toen u € 2750 verdiende, kreeg u alle ingehouden belasting terug. Dat zal € 400 zijn geweest.

In 2014 heeft u € 9000 verdiend. Over dit inkomen is bijna € 1000 belasting verschuldigd. Als de werkgever € 1150 heeft ingehouden, krijgt u € 150 terug.
fisbel