Als je na een algemene opleiding wilt werken bij de politie, dan kun je kiezen uit de volgende opleidingen:
Na VMBO/MBO kun je
1. Assistent Politiemedewerker (mbo-opleiding, niveau 2) worden
2. Allround Politiemedewerker (mbo-opleiding, niveau 4)
De punten 1 en 2 zijn functie als "politieagent"
Met een vmbo-gl/tl of mbo-3 diploma kun je uiteindelijk hoofdagent worden

Na HAVO/VWO en na HBO/universiteit kun je de opleidingen 1, 2 en 3 volgen
1. Politiekundige Bachelor (hbo-opleiding)
2. Master of Criminal Investigation (hbo-opleiding)
3. Politiekundige Master (wo-opleiding)

De Politieacademie is hét onderwijsinstituut voor de politie-opleidingen op alle niveaus: mbo, hbo en wetenschappelijk. Ze biedt leergangen aan op het gebied van leiderschap, recherche, verkeer en milieu, geweldsbeheersing en vreemdelingenzorg. De focus ligt op het verwerven van competenties voor de beroepspraktijk van de politiemedewerker. Op de website van de Politieacademie vind je uitvoerige informatie over het politieonderwijs.
Je kunt je niet rechtstreeks aanmelden bij de PolitieAcademie. Om voor een opleidingsplaats in aanmerking te komen, moet je solliciteren bij een politiekorps.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Geldt de door jou uit 2007 gehaalde informatie dan nog wel? Dat is al acht jaar geleden. Ik ga ervan uit dat de nationale beroepengids bijgewerkt wordt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, Ik mag het hopen. De copyright is 1999 – 2015 en de site is gelinkt aan de site kom bij de politie https://www.kombijdepolitie.nl/ met nog uitgebreider informatie. Zo op het eerste oog gelijkluidend aan de pagina leren.nl
Ik heb al vaker gemerkt dat de beroepengids helemaal niet bijgewerkt wordt. Wat dacht jee van deze http://www.nationaleberoepengids.nl/Brigadier
Per 1 januari 2013 zijn de 26 politiekorpsen opgegaan in de Nationale politie Van de salarissen die daar vermeld staan, kan ik ook geen hoogte krijgen.
Na het eerste studiejaar wijzigt nl. de tijdelijke aanstelling en krijgt men salaris:
1e jaar: € 904,08 (bruto per maand)
2e jaar: € 1.175,25
3e jaar: € 1.332,-
4e jaar: € 2099,-.
Na de opleiding is het salaris van een politiekundige bachelor
minimaal € 2.341,- en kun je maximaal doorgroeien tot € 3.347,-.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joan, je hebt gelijk... Even een tip, ga ook nog even na in je directe omgeving of er nog iemand is met een strafblad en wat daarvoor de gevolgen kunnen zijn voor jou sollicitatie..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Strato, haast iedereen in mijn omgeving heeft een strafblad of krijgt een strafblad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sorry @Strato, ik dacht dat de tip voor mij bedoeld was.
Of het hebben van een aantekening in de justitiële documentatie van familieleden of vrienden invloed heeft op iemands sollicitatie bij de politie is vooraf niet te zeggen. Hangt helemaal van het feit, de datum van het feit en van de leeftijd van de dader en sollicitant af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo simpel is het helaas niet (meer) ; je moet tegenwoordig solliciteren op een - zeer zeldzame - vacature voor je de opleiding kunt volgen, en dat is echt zo mondjesmaat dat het gewoon niet leuk meer is. Je krijgt af en toe de indruk dat we helemaal geen agenten meer nodig hebben in dit land.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het krijgen van een studieplaats of een baan is altijd al afhankelijk geweest van vraag en aanbod.
Voor het krijgen van een studieplaats op de Politieacademie geldt al jarenlang dat men eerst moet solliciteren op een baan bij het politiekorps.
Dat er momenteel een vacaturestop is zegt niets over hetgeen er na 2017 kan gaan gebeuren.