mag je stukken uit het onderzoeksvoorstel kopieren naar je scriptie?

Ik ben zojuist begonnen aan mijn scriptie. Nu zal ik graag willen weten of je stukken uit het onderzoeksvoorstel mag kopiëren naar je scriptie. In mijn onderzoeksvoorstel heb ik nl het maatschappelijk kader beschreven en dit komt ook terug in je scriptie. Mag je het maatschappelijk kader van je onderzoeksvoorstel kopieren naar je scriptie? En mag je het stuk ook een beetje aanpassen in je scriptie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat wanneer je een scriptie schrijft (ik vermoed HBO?) daar een 'handleiding' voor is samengesteld door je opleiding. Raadpleeg die eerst even.

In een 'gezond' scriptieproces (op het HBO) werk je in drie fasen: Onderzoeksvoorstel, Plan van Aanpak en Scriptie.

Als je dit proces volgens het boekje doorloopt, zijn alle drie de onderdelen verweven in elkaar. Voorstel is immers input voor het PvA, die is op zijn beurt weer input voor de scriptie (denk bijv. aan theoretisch kader).

Dus, in mijn optiek, ja, gegevens of onderdelen uit het onderzoeksvoorstel zouden in je scriptie terug mogen komen. Is eigenlijk niet meer dan logisch, want in je scriptie zul je toch het onderzoek moeten verantwoorden en als je onderzoeksvoorstel juist is uitgevoerd, staat deze verantwoording daar al in.
9 jaar geleden
Als je dat onderzoeksvoorstel zelf hebt geschreven, kan je daar natuurlijk altijd stukken uit kopiëren. Zorg er wel voor dat je scriptie een nieuw document oplevert, dus het grootste deel van de gehele tekst van je scriptie moet nieuw zijn. Het lijkt mij overigens logisch dat delen van het onderzoeksvoorstel en de scriptie hetzelfde zijn. Een scriptie is meestal gebaseerd op een onderzoek dat op zijn beurt weer gebaseerd is op een onderzoeksvoorstel. Dan krijg je vanzelf overlappingen in tekst(en).

Wie een scriptie schrijft, heeft over het algemeen een scriptiebegeleider. Met hem of haar bespreek je de vorderingen bij het schrijven van je scriptie. Aan hem of haar kan je ook vragen wat er wel en niet is toegestaan. Hij of zij zal uiteindelijk, samen met anderen, je scriptie beoordelen.
Antoni