kan mijn werkgever na herstel van ziekte mij degraderen?

En mijn secondaire voorwaarden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat kan alleen aan je salaris kan hij niets doen ook niet aan je voorwaarde.

Antwoorden (1)

Ja dat kan.

Als een werkgever jou, na je herstel van ziekte, niet meer capabel acht om je vorige functie naar behoren uit te kunnen voeren, dan kan en mag deze jouw functie aanpassen.

Ook jouw secondaire arbeidsvoorwaarden.

Echter, je vaste salaris mag niet 'zomaar' ook worden aangepast aan je nieuwe (lagere) functie. Dit mag een werkgever slechts doen, verspreid over een termijn van vier jaar met elk jaar 25% loonsverlaging van het verschil van je oude (hogere) salaris en je nieuwe (lagere) salaris.

B.v.: Je verdiende eerst €2500,- netto. Je zakt in functie dus ook in loonschaal. Je nieuwe salaris wordt door de werkgever op €2000,- gesteld. Dat is €500,- per maand verschil. De werkgever mag dan de komende vier jaar, ieder jaar 'slechts' 25% van het verschil op jouw salaris korten.

1e jaar = €2500,- minus 25% = €2375,-
2e jaar = €2375,- minus 25% = €2250,-
3e jaar = €2250,- minus 25% = €2125,-
4e jaar = €2125,- minus 25% = €2000,-

Succes !