Mag mijn werkgever contract uren opvullen met extra inval uren die ik al eerder heb gedraaid?

Ik ben een groepslesinstructeur en mijn werkgever heeft vanaf juli geen uren meer voor mij. Op contract sta ik voor 20 uur per maand tot oktober. Nu stelde mijn werkgever voor om de extra inval uren die ik maak in de maand juni voor mijn contract uren mee te laten tellen in juli, omdat ze vanaf juli geen uren meer voor mij hebben. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. De uren die in de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen, moeten sowieso periodiek (= meestal maandelijks worden betaald.) Geen werkaanbod is een risico voor de werkgever.

Wat gebeurt met extra gewerkte uren is een kwestie van cao of individuele afspraak: vergoeding in tijd of geld of een combinatie daarvan. Dus voor die uren geldt, wat in andere omstandigheden ook voor die uren gegolden zou hebben.

Als je in zou gaan op zijn voorstel, maakt hij van zijn probleem jouw probleem. Ook de contracturen tot oktober moeten gewoon worden doorbetaald, ook als er geen werkaanbod is. In zo'n geval kan de werkgever wel ander maar nog steeds "passend" werk (passend binnen de taakomschrijving van de arbeidsovereenkomat) aanbieden in zijn bedrijf, wat je moet accepteren.

Stel dat er geen werk is als groepslesinstructeur maar wel werk als individuele instructeur (of hoe dat ook zou kunnen heten) dan is dat "passend". Waarschijnlijk is "passend" nog wel ruimer dan dat.
Computoon