Hoe zit het met de loonbelasting bij wonen in Nederland en werken in Liechtenstein?

Graag zou ik willen weten hoe het gaat met betaling van de loonbelasting als ik in Nederland woon en werkzaam ben voor een bedrijf in Liechtenstein. Ik werk minder dan 183 dagen in het buitenland. Moet ik dan ook loonbelasting in Nederland afdragen of alleen in Liechtenstein?

Op voorhand dank voor uw reactie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

De meeste belastingverdragen bepalen dat het werkland van de werknemer het recht heeft belasting te heffen over het loon dat de werknemer daar verdient. Dat zou dus voor u Liechtenstein zijn.

Hierop is 1 uitzondering: het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende 3 voorwaarden wordt voldaan:
* De werknemer verblijft binnen een bepaalde periode niet langer dan 183 dagen in het werkland.
* De werknemer wordt betaald door of namens een werkgever die niet is gevestigd in het werkland.
* De werknemer werkt niet in een vaste inrichting van de werkgever in het werkland.

Deze 3 voorwaarden staan samen bekend als de 183-dagenregeling. Als niet aan alle 3 voorwaarden wordt voldaan, dan heeft het werkland (Liechtenstein) het recht om belasting te heffen.

Belangrijke vraag aan u is: is uw werkgever in Liechtenstein gevestigd of in een ander land bijvoorbeeld Nederland? Voldoet u aan de drie voorwaarden, dan heeft Nederland het recht van belastingheffing.
fisbel