Werkgever wil mij naar huis sturen omdat ik ziek ben, ik wil niet, wat gebeurt er nu?

Ik ben werkzaam in een kantoor en heb deze week geen klantrelaties gepland staan. Ik heb een contract waarbij ik 2 wachtdagen heb en ook nog 2 extra vakantiedagen krijg als ik een jaar niet ziek ben.

Ik heb nu een flinke griep waardoor ik er bij loop als een lijk en eerlijkheidshalve ook niet op volle 100% draai. Maar als ik me nu voor 1 dag ziek zou melden ben ik dus 1 wachtdag + 2 vakantiedagen voor volgend jaar in één klap kwijt. Doodzonde uiteraard, dan blijf ik liever doorwerken tot het weekend en ga ik dan uitrusten.

Maar mijn werkgever wil me naar huis sturen om uit te zieken. Met dezelfde reden in het achterhoofd als die ik heb om gewoon te blijven natuurlijk.

Mag hij mij wegsturen, of mag ik gewoon blijven als ik dat wil?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
jc54
8 jaar geleden
Als je denkt dat het met één dag voorbij is, dan kan je beter een verlofdag opnemen. Dan win je er tenminste nog twee dagen mee.
En ja, als je niet voor 100% kunt functioneren en bovendien besmettelijk bent, dan kan jouw werkgever je naar huis sturen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt je collega's ziek maken zo
Antoni
8 jaar geleden
Niet dat het heel belangrijk is, maar ik begrijp niet wat je bedoelt in de tweede zin in de tekst "mijn werkgever wil me naar huis sturen om uit te zieken. Met dezelfde reden in het achterhoofd als die ik heb om gewoon te blijven natuurlijk.". Wat uitleg is welkom.
paulus811
8 jaar geleden
Ben blij dat jij mijn collega niet bent. Vind t overigens ook een verfoeilijke regel van de werkgever, het geeft wantrouwen naar het personeel aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk dat de vrager bedoelt dat de werkgever haar naar huis wil ZODAT haar vrije dagen/wachtdagen vervallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, voor de werkgever is het erg interessant als iemand zich een dagje ziek melden. Ik zit overigens niet met collega's in 1 ruimte, anders had ik hen dat uiteraard niet aangedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Paternalistische regeling die het dus in de hand werkt dat mensen zich niet snel ziek melden (met tot gevolg zieke mensen op de werkvloer) en als ze zich ziek melden de wacht- en verloren vakantiedagen compenseren met een langere "ziekte". Dus als je je ziek meldt minimaal 6 dagen thuis blijven, ben je meteen goed uitgeziekt en zijn alle dagen gecompenseerd. O ja. als je binnen 4 weken weer ziek bent wordt dit gezien als behorende bij de eerste ziekte en ben je niet weer wachtdagen kwijt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja het is een erg nare regeling, na de twee wachtdagen krijgt men ook maar 70%. Dus stel je bent een week ziek dan krijg je dus 2x0% daarna 3x70% en dan ben je ook nog 2 vakantiedagen voor het jaar erop kwijt. Ik zou elke werkgever dit dan ook afraden. Men kan beter geen wachtdagen geven bij 1 incident per jaar, bij het 2e incident 1 wachtdag, en bij het 3e incident 2 wachtdagen. Maar eindstand denken jullie dus dat als hij mij naar huis stuurt dat dit mag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is niet altijd zo Kantoormuis. Als ik mij ziek meld dan kost het mij idd 2 dagen maar ik krijg gewoon 100% salaris bij een week ziekte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je echt griep hebt (en niet een vervelende verkoudheid), ben je echt wel een week uit roulatie.
Denk aan jezelf, aan je collega's en de twee vakantiedagen, maar dan ook in díé volgorde van belangrijkheid.

Antwoorden (1)

Je werkgever waarschijnlijk niet, maar hij mag denk ik wel een arts inhuren, die dat wel mag.

Je zou sowieso eigenlijk niet bij zo'n bedrijf moeten willen werken. Zoals je nu zelf ervaart, werkt het gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Als het de werkzaamheden erg stoort en de collega's er hinder van onder vinden dan kan dat echt wel ziek is namelijk ziek.