wanneer krijg ik mijn geld van de belastingdienst terug, als iemand die minder dan 12 uur werkt?

De albert heijn zegt een formulier naar de belasting dienst te hebben verstuurd, maar in welke periodes krijg ik dit geld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Belasting terug vragen zul je zelf moeten doen dat kan je werkgever niet voor jou doen

Antwoorden (1)

Als je aangifte hebt gedaan vóór 15 april, krijg je vóór 1 juli bericht. Heb je aangifte gedaan tussen 15 april en 6 mei dan probeert de Belastingdienst je ook voor 1 juli te berichten, maar is dit niet gegarandeerd. Heb je aangifte gedaan ná 6 mei, dan proberen ze binnen 3 maanden iets te laten horen. Meestal zal alles in orde zijn en als er dan geen vragen zijn over je aangifte en je valt ook niet in een steekproefcontrole, dan zul je een eventuele teruggaaf in principe binnen een week na de brief op je rekening ontvangen. (zie bron 1)

Uit je vraag meen ik op te maken dat je geen aangifte hebt gedaan. Ik weet niet wat voor formulier er door jouw werkgever verstuurd is, maar de communicatie én tussen werkgever en Belastingdienst staat in principe los van de communicatie tussen werknemer en Belastingdienst. Deze gegevens worden wel aan elkaar gekoppeld om zo de aangiftes te kunnen controleren, maar een werkgever kan voor jou geen teveel betaalde inkomstenbelasting terugvragen. Aangifte over jouw inkomsten moet je zélf doen.

Ik raad je aan om nog eens goed na te gaan wat er precies is gezegd en afgesproken over datgene wat de werkgever heeft opgestuurd. Natuurlijk moet de werkgever ook aangifte doen over het aan jou betaalde loon vanwege het afdragen van loonheffingen, maar dat leidt niet tot een teruggaaf aan jou als werknemer. Is er echt gezegd dat je naar aanleiding van hetgeen zij hebben opgestuurd geld terug zou krijgen? Dan is er sprake van een bijzondere situatie en moet je aan je werkgever vragen wat er nu precies aan de hand is. Heb je naar aanleiding van dat gesprek nog vragen, stel dan opnieuw je vraag met daarbij een beschrijving van de situatie.

Als je recht hebt - of denkt te hebben - op een teruggave van de inkomstenbelasting, dan moet je aangifte doen. Dat kan gemakkelijk online of door het downloaden van het (eventueel vooraf ingevulde) aangifteprogramma. Maak je gebruik van de vooraf ingevulde gegevens, dan hoef je deze alleen nog maar te controleren. Eventuele aftrekposten moet je altijd zelf invullen, en het kan natuurlijk ook altijd zijn dat de gegevens die de Belastingdienst al van je heeft onjuist of incompleet zijn. Daarom: de gegevens controleren, en eventueel aanvullen en/of corrigeren. In bron 2 kun je het aangifteprogramma voor 2014 downloaden of informatie vinden over online aangifte doen. Voor het versturen van je aangifte of het inloggen op je persoonlijke pagina van de Belastingdienst heb je een DigiD nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt alleen belasting terugkrijgen als belasting is ingehouden. Kijk dus op je jaaropgave 2014 en of er belasting is ingehouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er wordt over arbeid in loondienst altijd belasting betaald. Als er sprake is van een jaaropgaaf dan is er sprake van loondienst en heeft de werkgever dus loonheffingen voor je afgedragen. De vraag is alleen of er - door heffingskortingen en eventuele aftrekposten - recht bestaat op een teruggave.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lies 12, gelukkig hoeft er over loon, als het je enige belastbare inkomsten zijn, in 2014 tot circa €512 bruto per maand geen belasting ingehouden. Als een jongere 12 uur per week werkt, d.i. 52 uur per maand, blijft m.i. doorgaans onder de € 512.
En als er geen belasting wordt ingehouden dan zal je ook niets terugkrijgen.
De grens van € 512 per maand heeft te maken met de algemene heffingskorting (AHK) en een beetje procentuele arbeidskorting, samen de loonheffingskorting.
De AHK is in 2014 op jaarbasis € 2103. Bij circa € 5900 jaarinkomen is de korting hoger dan de belasting zonder heffingskorting anders gezegd 36,25% belasting valt weg tegen de heffingskortingen. zie:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/witte_maandtabel_januari_2014_lh3031z41fd.pdf