Mag een werkgever lange broeken verplichten?

Ik werk in een magazijn waar het in de zomer erg warm wordt (30+ graden C) Wij verrichten over het algemeen geen zeer zwaar werk, en mijn insziens is er geen direct risico op letsel op blote onderbenen. Wij hebben namelijk geen gevaarlijke stoffen. Wel rijdt er een heftruck en hebben we stellingen van 3 hoog met pallets.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Werkgever kan kledingvoorschriften voorschrijven. Hoeft niet per se practisch te zijn maar het aanhebben van een bermuda geeft wel een beetje een vakantielook en er moet juist worden uitgestraad dat er gewerkt wordt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je in een bermuda niet werken dan? Het heeft meer met de veiligheid te maken dan met een bepaalde 'vakantielook' die je uit zou stralen en minder productief zou zijn. Echt onzin! Zoals ook veiligheidsschoenen op de werkplek vaak verplicht worden gesteld, kunnen ook lange broeken daartoe behoren. Een werkgever is namelijk, tijdens werkuren, verantwoordelijk voor de veiligheid van haar werknemers. Vandaar dat een werkgever kán verplichten om bepaalde voorgeschreven (bedrijfs)kleding en/of schoeisel te dragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag of een lange rok ook mag, zijn je benen bedekt en is een stuk luchtiger.
Ritsuka
8 jaar geleden
Bij mij op het werk is lange broek, lange mouwen en werkschoenen verplicht. Altijd.

Antwoorden (2)

Het heeft alleen maar met de veiligheid te maken.

Zoals ook veiligheidsschoenen op de werkplek vaak verplicht worden gesteld, kunnen ook lange broeken en helmen daartoe behoren. Een werkgever is namelijk, tijdens werkuren, verantwoordelijk voor de veiligheid van haar werknemers.

Vandaar dat een werkgever kán verplichten om bepaalde voorgeschreven (bedrijfs)kleding en/of schoeisel te dragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja een werkgever kan eisen dat jij in (door het bedrijf) gewenste kleding jouw werk uitvoert. Dit kan zijn om veiligheidsredenen, maar ook vanwege representatieve redenen. Of zelfs hygiënische redenen.