Zijn er 'internships' beschikbaar voor middelbare scholieren in Nederland?

Ik ben 17 jaar en zit in de 5e klas van het VWO.
Hoewel dit natuurlijk al best uitdagend is, zou ik graag meer willen doen en meer te weten willen komen over eventuele bedrijven waar ik later zou willen werken.
In landen buiten Nederland hoor je middelbare scholieren wel eens praten over een soort internships, die ze in bijvoorbeeld vakanties doen.

Ik vroeg me af of mogelijkheden als deze ook beschikbaar zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een 'internship' is een stage en wat jij denk ik dan bedoelt, is een snuffelstage. Stages zijn in Nederland gerelateerd aan het leren van een beroep. Ze zijn dan ook verbonden aan beroepsopleidingen, zoals het VMBO, MBO of HBO. Leerlingen van deze scholen doen vaak in hun 1e jaar een snuffelstage, ze maken zo goed kennis met het beroep waar ze voor gaan leren.

Middelbare scholen kennen in die zin eigenlijk geen stages. Sommige scholen bieden leerlingen wel de kans om zich te orienteren als ze een profiel moeten gaan kiezen. De leerlingen gaan dan bijvoorbeeld een week lang naar allerlei bedrijven, organisaties en winkels toe om een kijkje achter de schermen te nemen. Het gebeurt ook wel dat deze scholen de Maatschappelijke stage hiervoor gebruiken. Ze laten tijdens deze stage de leerlingen kennis maken met bijv. de zorg, welzijn en gemeentelijke instellingen.

Je zou bij jou op school kunnen vragen of er contacten zijn met de bedrijven waar jij wel eens op de werkvloer wilt meelopen. Of je zou zelf de stoute schoenen kunnen aantrekken en wat bedrijven op kunnen bellen. Iedereen vindt het altijd heel leuk om een enthousiaste en geinteresseerde vwo-er informatie te geven. Het is dan misschien geen echte stage (internship), maar het zal zeker leuk en leerzaam voor je zijn.
8 jaar geleden
De wereld wordt kleiner, dus waarom niet. De stages zijn nog niet verplicht voor VWO'ers in Nederland, maar stel het voor aan je leraren en schoolleiding. Waarschijnlijk kun je met je suggestie en vraag punten scoren. Vooral iemand die met 6'jes naar het volgende jaar gaat kan het een mooie manier zijn om je gemiddelde omhoog te halen en een her voorkomen. Voor iemand die zwak is in zijn praktica's. Dus een internship ipv een her. Natuurlijk moet je dan wel een voldoend beoordeling krijgen van het bedrijf waar het internship loopt.
Nadeel is dan wel dat leraar wel in de vakantie periode bij het bedrijf langs moet. Maar misschien heeft een conrector of leraar te weinig lesuren en wil om deze manier even bij klussen.