Mag een leidinggevende zelf beslissen dat hij/zij je eerder ziekmeldt, ondanks dat je je zelf per een bepaalde datum hebt ziekgemeld?

Ik heb me afgelopen maandag ziekgemeld. Daarvoor had ik drie weken vakantie. In het gesprek met collega vroegen ze mij wanneer ik dan al ziek was. Dit was de vrijdag daarvoor al, de laatste dag van mijn vakantie. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet wil dat ik per die datum wordt ziekgemeld (geen meerwaarde voor beide partijen).
Ik was nogal ziek tijdens het gesprek en had geen energie voor een goed weerwoord. Later belde ze me op (ik sliep) en zei dat ze me toch vanaf vrijdag hadden ziekgemeld. Ik gaf weer aan dat ik dat niet wilde. (Ik heb chronische ziekte en wil zo min mogelijk ziekdagen op mijn naam, omdat ze zieke werknemers toch al kwijt willen, ik wil ze dus zo min mogelijk geven, bovendien willen ze het ziekteverzuim terugdringen, wel vreemd dus dat ik dan zonder mijn toestemming een extra ziekdag krijg).
Mag mijn leidinggevende ondanks mij protest zomaar op mijn laatste vakantie dag ziekmelden? Volgens mij ga ik of een (arbo) arts daarover. Klopt dit? Graag handvatten, zodat ik het kan rechtzetten.

Toegevoegd na 44 minuten:
N.B. Ik ben niet geïnteresseerd in een extra vakantiedag. het gaat mij erom dat ik zo min mogelijk ziekdagen op mijn naam wil omdat je met een chronisch ziekte toch al onder een vergrootglas lig. Ik achtte mijzelf niet arbeidsongeschikt die vrijdag, ik werd pas in de loop van de dag ziek. Tevens was ik te geveld door griep om adequaat te kunnen reageren op het telefoongesprek.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Ziek in je vakantie geeft je wel recht op die extra vakantiedag...

Antwoorden (1)

De situatie is naar waarheid vastgelegd . Jij had ook kunnen zeggen na m'n vakantie op zondag ben ik echt ziek geworden . Ziek meldingen moeten naar waarheid ingevuld worden door de PZ of je direct leiding gevende . Je hebt totaal alleen van uitje zelf geredeneerd . Hoe eerder je ziek gemeld ben hoe minder wacht dagen je werkgever heeft . Dus vaak een maand wacht of twee weken ? Dat ligt aan de overeenkomst Vd werkgever met de verzekering . Zeg straks als verweer op vrijdag voelde ik me al wat minder maar zou nog prima hebben kunnen werken :) . Op zaterdag of zondag werd ik echt ziek . Tja in het vervolg beter op je woorden letten je hebt zelf gezegd dat je vrijdag al ziek was . Ja ziekte is een extreem hoge kosten post voor werkgevers extreme bergen administratie , veel eigen risico , lage uitkeringen , vaak maar 60% En doorgaande vaste kosten ( opbouw vrije dagen premies inhoudingen ) en dan nog over de reiskosten ( berekening ) niet gesproken . Ja daar zou je als werknemer als je ziek ben niet over hoeven buigen . Maar onze politieke leiders creëren zo wel discriminatie en uitsluiting om alles op het bordje Vd werkgever te leggen . Het zou veel simpeler moeten je wordt er gewoon ziek van . Nou ik zou het hierbij laten en in het vervolg goed op je woorden te letten . Beterschap en sterkte ermee .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nogmaals ja dat mag het zou ook moeten . Dat is jouw relaas geweest je werkgever moet de waarheid opgeven .
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. De vragensteller was ziek tijdens haar vakantie. Dat zijn eigen uren en jij mag zélf besluiten hoe je die besteed. Als jij besluit die uren ziek op de bank door te brengen dan mág dat ! Feitelijk heeft de werkgever zonder overleg een reeds toegezegde vakantiedag afgenomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovendien ben je in je vakantie, als je ziek wordt, verplicht dat dezelfde dag te melden. Als Muis65 hier gebruik van had willen maken, dan had dat vrijdag gemoeten voor aanvang van de werkdag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja . Allemaal waar . Maar vraag steller heeft zelf aangeven op vrijdag ziek te zijn . Mogelijk hebben jullie nooit gezien wat een werkgever bij een ziek melding moet invoeren . En ja daar staat de vraag was werknemer al ziek , wanneer en hoe is de melding binnen gekomen en was werk nemer toen op vakantie enz . Dus ja werknemer had alle vrijheid daar niks over te zeggen maar toen eenmaal de info bij werkgever lag zich pas de consequenties gerealiseerd en wenst nu een bewust foute melding omdat hem of haar ( mogelijk ) beter uitkomt . Ja per huishoud reglement kunnen er diverse afspraken zijn over een ziek melding . Gebruikelijk is voor werktijd of direct in het eerste uur van je werk tijd of zeg je weet op vrijdag dat je maandag niet kan werken je alvast je werkgever in kennis stelt zodat er een vervanger geregeld kan worden .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk spelen nog andere factoren mee . Zoals eerdere ziekte gevallen die nog in de wacht dagen meegeteld mogen worden enz . Kort door de bocht werknemer kan niet verlangen dat werkgever valsheid ingeschrifte pleegt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk spelen nog andere factoren mee . Zoals eerdere ziekte gevallen die nog in de wacht dagen meegeteld mogen worden enz . Kort door de bocht werknemer kan niet verlangen dat werkgever valsheid ingeschrifte pleegt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk spelen nog andere factoren mee . Zoals eerdere ziekte gevallen die nog in de wacht dagen meegeteld mogen worden enz . Kort door de bocht werknemer kan niet verlangen dat werkgever valsheid ingeschrifte pleegt