Mag een fout van het uitzendbureau voor rekening komen van de werknemer?

Werknemer voor uitzendbureau (hierna: uzb) wordt gedetacheerd bij een bedrijf in de wegen en waterbouw. (de opdrachtgever, hierna og)
Deze opdracht krijgt het laat in de middag door.

De og geeft aan het uzb de verkeerde locatie door.
De werknemer kijk voor dat hij op bed gaat, waar het de volgende dag moet wezen en komt tot de ontdekking dat de opgegeven staatnaam niet bestaat.
De naam van de og is ook niet goed gecommuniceerd (per email) hierdoor kan de werknemer de locatie niet vinden.

Het uzb heeft een 24 uurs service echter zijn ze niet bereikbaar.
De werknemer gaat op bed en de volgende dag is hij op het aangegeven tijdstip 6.45uur in woonplaats waar hij moet wezen. Hiervoor heeft hij 50 km gereden.
Om 6.50 meld hij zich bij een bedrijf waar hij als 'redelijk vaste uitzendkracht' regelmatig voor werkt en waar het uzb vanaf 7 uur een inhouse service heeft. Echter de intercedent die bij de inhouse is ziek.

Uiteindelijk wordt om 7.45 bekend waar de juiste locatie zou moeten zijn. Echter die locatie bleek ook niet te kloppen. Maar een buurtbewoner wist waar de werknemer moest wezen.

De werknemer pas om 8.15u aan werk.

Het uzb erkend dat het een en ander is mis gelopen en wil dit compenseren door van de 1,5 uur dat de werknemer aan het zoek is geweest slechts 0,5 uur te betalen.

Door het toekennen van het halve uur erkend het erkend het uzb schuld.
Ik ben van mening dat de 1,5 betaald dient te worden. Werknemer treft geen blaam is mijn mening.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Technisch heb je helemaal gelijk. De werknemer heeft zich aan de opdracht van het uitzendbureau gehouden én zijn best gedaan een door het uitzendbureau gemaakte fout te herstellen.

De verantwoording ligt dus aan de kant van het uitzendbureau.

Maar in de praktijk zit de werknemer waarschijnlijk in een afhankelijke positie.

Hij/zij kan stappen ondernemen door een klacht in te dienen of zelfs gerechtelijke stappen ondernemen.

Een goed gesprek kan helpen. Eventueel met een leidinggevende in het uitzendbureau.

Maar haalt dat ook niets uit, dan houdt het waarschijnlijk op:
Gerechtelijke procedures zijn duur en kosten meer dan het uurtje uurloon. Bovendien worden de onderlinge verhoudingen vaak ook onwerkbaar waardoor eventuele nieuwe klussen aan de neus ven de werknemer voorbij gaan.

De kosten zullen dus al snel hoger zijn dan de baten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is inmiddels contact geweest met een leidinggevende van het desbetreffende uitzendbureau (uzb). Deze heeft de werknemer medegedeeld dat hij wederhoor zou plegen met de desbetreffende personen van dit uzb.
De werkgever heeft het telefonisch gesprek met de leidinggevende als prettig ervaren.