Mag een werkgever je werkervaring teniet doen d.m.v. een aanloopschaal?

Voor jouw functie geldt bijvoorbeeld schaal 10. Je hebt al 2 jaar werkervaring en je bent eigenlijk zelfs overgekwalificeerd. Vervolgens wordt je ingeschaald op schaal 10 trede 0 omdat nieuwe werknemers standaard in een aanloopschaal ingeschaald worden. De aanloopschaal is dus schaal 9 en dan met 2 jaar werkervaring is dat schaal 9 trede 2 wat ongeveer gelijk is met schaal 10. Mag een werknemer dit "trucje" gebruiken om je werkervaring eigenlijk teniet te doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (1)

Ja, dit mag een werkgever voorstellen.
Als je daar dan mee akkoord gaat dan is die "aanvangs" inschaling een feit en zul je daarmee moeten leven.
De verdere loonontwikkeling mag dan zelfs in de gebruikelijke loontreden plaatsvinden, per gewerkt jaar een trede hoger totdat het maximum voor die functie is bereikt.

Aan de andere kant, als je er niet mee akkoord gaat, en dus een volwaardige beloning verlangd, dan staat het de werkgever vrij om naar andere kandidaten te kijken en te zien of hij daar een voor hem betere deal mee kan sluiten.
Je loopt dan het risico niet voor de baan aangenomen te worden.

Je kan ook akkoord gaan met die lagere inschaling, maar daarbij bedingen dat zodra er een gebleken geschiktheid voor de baan is vastgesteld door de werkgever, er na die periode wel een volwaardige inschaling zal worden betaald.
Het is dan aan de werkgever of ie daarmee akkoord gaat en je aanneemt op die voorwaarden.