Wat is het minimum Bruto uurloon van een tandartsassistente?

Ik ga beginnen als tandartsassistente nadat ik een verkorte opleiding heb gevolgd van ongeveer zes maanden. Ik ben 45 jaar en heb alleen 6 maanden stage ervaring. Ik schrok enorm van het bruto uurloon wat ik ga verdienen namelijk 8,70 per uur inclusief vakantietoeslag en vakantie uren. Ik krijg geen reiskosten vergoeding en alleen de gewerkte uren worden uitbetaald, hopelijk dan ook de uren die je langer werkt. Is dit een redelijk bedrag als je begint? Of zit ik ver onder de richtlijn van het KNMT? Op internet kom ik allerlei bedragen tegen voor een 38 urige werkweek en als ik dan uitreken wat ik zou gaan verdienen is dat dus 1322,40 bruto per maand. Ik vind dat echt heel weinig en netto hou je niet veel over, kan iemand mij vertellen hoeveel netto ik dan overhoud en of ik onderbetaald dus uitgebuit wordt?
Alvast bedankt voor de feedback.

Toegevoegd na 1 uur:
ps:
oddysseas
Volgens de link van de website hangt het ervan af hoeveel uren een fulltime werkweek omvat, bij dit beroep is dat 38 uur. Ik zal deeltijd gaan werken en in die link kun je dan je minimumuurloon bereken echter ben ik nu helemaal in de war daardoor. Stel ik werk 24 uur, volgens die link bereken je het zo: 24 x 9,26/38= 5,85 aan uurloon… In mijn contract staat dus 8,70 bruto per uur. Begrijp ik het nu goed dat ik dus meer verdien dan het minimumloon? Vind het maar verwarrend en hulp is welkom.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Minimumloon is voor iedereen gelijk dat is wettelijk bepaald.
tinus1969
8 jaar geleden
Het lijkt er op dat huier gefraudeerd wordt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-het-minimumloon-per-uur
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de link van de website hangt het ervan af hoeveel uren een fulltime werkweek omvat, bij dit beroep is dat 38 uur. Ik zal deeltijd gaan werken en in die link kun je dan je minimumuurloon bereken echter ben ik nu helemaal in de war daardoor. Stel ik werk 24 uur, volgens die link bereken je het zo: 24 x 9,26/38= 5,85 aan uurloon... In mijn contract staat dus 8,70 bruto per uur. Begrijp ik het nu goed dat ik dus meer verdien dan het minimumloon? Vind het maar verwarrend en hulp is welkom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je werkt heb je recht op het minimum loon . Wat best veel is om te betalen aan iemand die eigenlijk nog geen relevante praktijk ervaring heeft . Neem genoegen met het minimum loon bewijs je zelf op de werk vloer dan kan je vanzelf daar of ergens anders een gewaardeerde assistent worden . Succes .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kapperkort, ik begrijp je reactie niet aangezien ik vraag of ik onderbetaald wordt wat betekent dat ik dus minder krijg dan het wettelijk bepaalde minimum bruto uurloon. Uit de reacties maak ik op dat dit dus inderdaad het geval is.
Ik heb zes maanden werkervaring in een zeer drukke praktijk en na drie proefdagen ben ik aangenomen op mijn huidige plek dus om te zeggen dat ik totaal geen ervaring heb, is niet zo want draai al volledig mee, Natuurlijk zijn er nog dingen die ik niet goed beheers en valt er nog veel te leren, dat is ook wat ik het leuke vind aan dit beroep. Maar toch bedankt voor je reactie en dat je me sucses wenst

Het beste antwoord

Je hebt een uurloon inclusief vakantietoeslag en vakantieuren.

De wettelijke minimumvakantietoeslag is 8%. Haal je die uit jouw bruto-uurloon, dan resteert nog eur (8,70/1,08) = eur 8,06.
Verder terugrekenen kan ik niet, omdat mij niet bekend is op hoeveel vakantieuren/jaar je recht hebt.

Er zijn allerlei richtlijnen voor het salaris van een assistente maar voor zover ik het zien kan, is er geen CAO. Dat betekent dat je minimaal het minimumloon moet verdienen. Het wettelijk minimumloon voor iemand van 23 jaar en ouder is eur 351,85/week (2016). (bruto uiteraard).

Als de voltijds werkweek 38 uur is, dan is het uurloon eur 9,26 (eur 351,85/38).

Dan zou je op dit moment onder het minimumloon zitten.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je, geldt dit minimum uurloon dan ook als je deeltijd gaat werken zoals in mijn geval? Ik had nml berekend via de link van iemand anders die gereageerd heeft dat het dan anders gaat en nml 24 uur maal 9,26 gedeeld door 38... weet je of dat klopt want dan valt het uurloon nog lager uit.
Computoon
8 jaar geleden
Er is geen wettelijk minimumuurloon, wel wettelijke minimum week- en maandlonen. Hoeveel dat teruggerekend naar een uur is, hangt af van het aantal uren in een voltijdse werkweek. Bedenk wel dat het brutominimumloon exclusief vakantietoeslag is, die komt er dus nog bij. Als je gaat terugrekenen naar een btuto uurloon maakt het niet uit of je voltijds of in deeltijd werkt bij hetzelfde basis brutoloon. Dat zou wat zijn, dan zou iemand die bijv. 19 uur per week werkt een lager bruto uurloon hebben dan iemand die 38 uur werkt. (De helft of zo...) Nee, dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Harstikke bedankt voor je antwoord Computoon, begrijp het nu beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens is dit het stukje tekst wat ik tegenkwam over het berekenen van dat het uurloon bij deeltijd, daaruit merk ik toch echt op dat het wel uitmaakt: Minimumuurloon berekenen bij deeltijd
Werkt u een ander aantal uren dan 36, 38 of 40? Bereken dan zelf uw minimumuurloon.
Vermenigvuldig het aantal uren dat u per week werkt met het minimumloon per week. Deel dat bedrag door aantal uren van de volledige werkweek in uw bedrijf. De uitkomst rondt u af naar boven. Een voorbeeld:
U werkt 24 uur in een bedrijf waar de volledige werkweek 38 uur is. Het minimumweekloon voor uw leeftijd (22 jaar) is € 7,87. Dan is uw minimumuurloon: 24 x € 7,87/38 = € 4,97052. Dat wordt afgerond op € 4,97. In mijn geval dus 24 x Euro 9,26/38uur = 5,85 euro.... komt van deze website: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-het-minimumloon-per-uur
Vandaar mijn verwarring.
Computoon
8 jaar geleden
Dat snap ik. Ik heb nog niet meegemaakt dat er zo'n stomme fout stond op de site van de overheid, die alinea is een blunder. Niet alleen in die formule. Je zou wel kunnen zeggen (bij iemand die bijv. 19 werkt bij een voltijds werkweek van 38 uur):
(19/38) × bruto minimumweekloon = loon voor die persoon. Als je dat bedrag deelt door (in dit geval 19) krijg je het uurloon. Precies hetzelfde bruto uurloon als van die 38 uur werkende, al krijgt deze persoon meer per week omdat deze meer uren werkt. Maar dat is logisch. Maar die formule kun je natuurlijk niet gebruiken bij uurlonen, die al berekend waren door het voltijds bruto weekloon te delen door het voltijds aantal uren. Dan komt er onzin uit. Het lijkt wel of de samensteller van die tekst heeft gekopieerd en geplakt van de weeklonensite zonder 'm na te lezen. Kijk maar naar de zin: het minimumweekloon voor uw leeftijd is 7,87. Da's meer een uurloon dan een weekloon. Een ding klopt wel: wettelijke bruto minimumuurlonen zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat zag ik ook al idd en snapte er helemaal niets van. Fijn dat ik nu wat duidelijkheid heb en daar ging het me om. Ik ga gewoon beginnen voor dat bedrag en hopelijk bevalt het wederzijds en kan ik doorgroeien. Fijne dag
Computoon
8 jaar geleden
Mooi! Bedenk wel, dat het uurloon dat je vermeld hebt in je vraag onder het herrekende uurloon volgens het huidige minimumloon ligt. Kijk dat na. Bedenk ook, dat jouw salaris inclusief vakantiegeld en -uren is (dat schreef je althans in je vraag). Dus het "aangeklede" uurloon moet hoger uitkomen dan het bedrag uit de overheidstabel. Dat alleen de gewerkte uren worden uitbetaald kan alleen onder bepaalde voorwaarden. Wat gebeurt er bij ziekte? Ik wil je dringend aanraden je arbeidsovereenkomst te laten nakijken door een jurist op het gebied van arbeidsrecht.
Computoon
8 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-het-minimumloon-per-uur Heb net nog gekeken op de site hierboven. De verkeerde tekst zie ik niet meer staan :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Computioon, bedankt voor je antwoorden, ik zie het nu ook nergens meer staan, vreemd.
En jij raad dus aan dat ik het contract echt even moet laten nakijken ivm het arbeidsrecht en of dat hier dan misschien geschonden wordt, lijkt dus wel het geval Ik ga ermee aan de slag, dankzij jou feedback, nogmaals hartelijk bedankt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb net even gekeken waar ik dat contract zou kunnen laten nakijken en vraag me af of je weet hoeveel kosten aan zoiets verbonden is? Als ik het me goed herinner heb ik wel een rechtsbijstand verzekering maar misschien is het ook mogelijk het gratis te laten nakijken bij een bureau voor rechtshulp, tips zijn welkom :-)
Computoon
8 jaar geleden
Kosten weet ik niet. Misschien is "Het Juridisch Loket" (zoek via Google) ook een optie, bij mijn weten gratis.
Punten die ik vreemd vind:
@ het feit dat je alleen betaald wordt voor gewerkte uren. Dat komt voor bij 0-uren overeenkomsten waarbij je elke keer opnieuw opgeroepen wordt om te komen werken. En ook dan ontstaat er op zeker moment onder voorwaarden recht op een arbeidsovereenkomst voor het gemiddelde aantal uren dat je in een periode gewerkt hebt. Maar een tandartsassistente is toch wat anders dan een vakkenvuller. Bij jouw beroep verwacht ik een arbeidsovereenkomst voor een vast aantal uren per week, dat eventueel uitgebreid kan worden. Die vaste uren moeten altijd betaald worden, ook bij ziekte.
@ Het feit dat je een bruto uurloon hebt inclusief vakantietoeslag en vakantieuren. Dat past wel voor een oproepkracht maar is wat vreemd voor iemand die een "basis" aantal uren gaat werken. Het zou betekenen dat je geen salaris ontvangt als je vakantie neemt (de geldwaarde van die dagen heb je dan al gehad). Wettelijk is er recht op 4x het aantal overeengekomen arbeidsdagen per week. Een voltijdswerker heeft dus recht op minstens 20 vakantiedagen.
Bij een "gewone" arbeidsovereeenkomst worden de opgenomen vakantiedagen doorbetaald en de vakantietoeslag ontvang je eenmaal per jaar.
@ Het gegeven dat jouw uurloon inclusief vakantietoeslag en vakantiedagen (zoals vermeld in de vraag) onder het "kale" bruto minimumuurloon ligt (afgeleid van het wettelijke bruto minimumloon bij een voltijds werkweek, die bij jullie 38 uur ligt). Die eur 9,26/uur dus.
Bij een "gewone arbeidsovereenkomst" wordt een salaris per maand overeengekomen, per week kan ook.
Als je een uurloon inclusief "alles" krijgt, moeten de elementen (toepasselijk woord in de tandartsenwereld:-) ) vakantietoeslag en vakantiedagen zichtbaar zijn op de loonstrook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoorden, ik zal zeker de dingen die jij aankaart eens laten nakijken. Ik begin overigens komende maandag 15 februari. Ik ben blij dat ik werk gevonden heb in deze tijd en hopelijk is dit een begin voor een mooie toekomst in dit vak. Ik ben al uitgebuit geworden op mijn stage en helaas heb ik nu het gevoel dat dit weer het geval zal zijn maar ik zal ergens moeten beginnen dus hopelijk krijg ik een beter contract nadat ik bewezen heb een goede kracht te zijn. Voor nu neem ik er genoegen mee want alles is beter dan thuis te zitten. Nogmaals bedankt voor je feedback Computoon.