Hoe kan je sportmanager worden bij een goeie voetbalclub?

Ik wil de opleiding SM&O doen en ik vraag me 2 dingen af. Ten eerste: Is het beroep zakenwaarnemer mogelijk om te worden? is het niet meer geluk? En ten tweede: Hoe kan je sportmanager worden bij bijv een club in de jupiler league?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Zaakwaarnemer vind je deze informatie over hoe je zaakwaarnemer kan worden:

"Zaakwaarnemer worden: Opleiding tot zaakwaarnemer

Het werk van een Zaakwaarnemer is misschien niet voor iedereen geschikt, maar het is een beroep waar geen beschermde titel op staat. Dit houdt in dat iedereen zichzelf een Zaakwaarnemer kan noemen. Omdat een Zaakwaarnemer goed moet kunnen onderhandelen en over een grote hoeveelheid mensenkennis moet beschikken, is het verstandig dat een Zaakwaarnemer-in-spe een economische of commerciële opleiding kiest, omdat daar deze vaardigheden bijgebracht worden.",

maar:

"Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden zaakwaarnemer

De arbeidsmarkt voor Zaakwaarnemers is slecht tot redelijk te noemen. Dit komt vooral omdat het geen beschermd beroep is en er dus relatief veel mensen zichzelf een Zaakwaarnemer noemen, waardoor het aanbod groot is. De vraag daarentegen is slecht tot gemiddeld te noemen. Dit komt omdat er in een bepaald sportgebied vaak maar een beperkt aantal spelers zijn die interesse hebben om vertegenwoordigd te worden door een Zaakwaarnemer en ook sportclubs hebben geen groot aantal vacatures openstaan voor Zaakwaarnemers binnen hun club."

Ook de informatie op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Spelersmakelaar is interessant:

"Spelersmakelaar worden: Opleiding tot spelersmakelaar

Er is geen opleiding die een student opleidt tot Spelersmakelaar. Dit is ook geen vereiste om aan het werk te gaan als Spelersmakelaar. Omdat een Spelersmakelaar ondernemend is en een goede onderhandelaar moet zijn om zijn werk goed te doen, zijn veel Spelersmakelaren opgeleid via een economische opleiding. Daarnaast moet een Spelersmakelaar inzicht hebben in de vraag en aanbod in de sport, dus enige kennis van deze sport is vaak erg nuttig. Een opleiding die zowel inzicht geeft in sporten én een student ondernemend leert zijn, is de opleiding ‘sport, management en ondernemen’. Dit (of een vergelijkbare opleiding) is dan ook de opleiding die veel Spelersmakelaars gevolgd hebben."

Sportmanagers bij clubs in de Jupiler League zijn vaak oud-voetballers. Je zal dus, net als zij, in ieder geval connecties moeten hebben in het voetbal om sportmanager bij zo'n club te (kunnen) worden. Onmogelijk is het niet, maar het lijkt mij niet een beroep om als eerste in je carrière te hebben.
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmm dankjewel!