Is verzwijgen van psychische beperking als ADHD een dringende reden tot ontslag?

Ik denk dat de vraag voor zich spreekt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Erna55
8 jaar geleden
ADHD is geen "beperking" . In een proeftijd kun je zonder opgaaf van redenen ontslag nemen of ontslagen worden.
Erna55
8 jaar geleden
Wat is de concrete situatie ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel een dringende reden in de zin van 7:677. Er is geen sprake van een concrete situatie, maar wel een situatie die in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn. Stel, ik werk op een kantoorbaan waar concentratie redelijk belangrijk is, maar op het moment van de sollicitatie heb ik geen last van de concentratieproblemen van ADHD. 5 jaar na mijn indiensttreding ondervind ik concentratieproblemen die de uitoefening van mijn werkzaamheden ernstig belemmeren, als direct gevolg van de ADHD. Is in bovenstaande situatie het verzwijgen van de ADHD een gegronde reden om de arbeidsovereenkomst onverwijld op te zeggen wegens dringende reden?
Erna55
8 jaar geleden
Waarom zou je eerst vier jaar kunnen functioneren en dan plots last krijgen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ADHD is een stabiele aandoening, dus die fictieve situatie is wel heel fictief. In z'n algemeenheid gaan mensen naarmate ze volwassen(er) worden juist beter functioneren. Maar hoe dan ook gaat het erom dat je geen dingen moet verzwijgen waarvan je wéét - of redelijkerwijs had kúnnen weten - dat het je werk beïnvloedt. Dan ben je verplicht om dat te melden. Als je in de loop van de tijd pas klachten krijgt of een verergering van klachten, kun jij daar niet verantwoordelijk voor worden gehouden.

Het beste antwoord

In principe wordt je bij een sollicitatie of soms op de valreep bij het tekenen van je contract gevraagd naar aandoeningen die (negatieve) invloed zouden kunnen hebben op je werkzaamheden. Wanneer dat niet het geval is, hoef je ze niet te noemen. Zelfs niet als je bijvoorbeeld zwanger bent. Je bent zeker niet verplicht je hele medische geschiedenis uit de doeken te doen.

Alleen wanneer je een aandoening hebt die echt vraagt dat er vanuit je werk rekening mee wordt gehouden, doorat je bijvoorbeeld bepaalde werktijden moet aanhouden of bepaalde taken echt niet kunt uitvoeren, dien je dat te noemen. De werkgever heeft er natuurlijk wel recht op er redelijk zeker van te zijn dat hij geen "kat in de zak" koopt.

MAAR.....wanneer een chronische al bestaande aandoening blijkt je functioneren zodanig nadelig te beïnvloeden - en je kon dat tevoren weten - dat werken onmogelijk wordt (een gigantische potentiële kostenpost voor een werkgever), ja, dan kan het gevolgen hebben, en in het ernstigste geval zelfs ontslag op staande voet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Daar heb je dus onder andere de proeftijd voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen, bedankt voor uw antwoord! Zou u uw mening willen geven in het geval van de situatie die ik heb beschreven als reactie op mijn vraag? ronron1212, de proeftijd is op grond van de wet maximaal 2 maanden. Hiervan mag ook bij CAO niet worden afgeweken.
ronron1212
8 jaar geleden
@Diegos wat wil je hiermee zeggen. Ik zeg alleen dat daar een proeftijd voor is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Wil je dat dan uitleggen? Ik kan zelf namelijk niet bedenken hoe zoiets binnen de proeftijd boven tafel zou komen.
ronron1212
8 jaar geleden
@Diegos in een a twee maanden is dat echt wel boven tafel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ook oa ADHD . Ik heb het pas veel later ontdekt. Ik heb het wel aan mijn teamleider vertelt om begrip te krijgen waarom ik soms sneller reageer of wellicht drukker ben.
Meestal had/ heb ik meer last van anderen .