Hoe hoog is de netto Wajong uitkering voor een 23 jarige, 100% afgekeurd?

Ik kan alleen het bruto bedrag vinden van 1062 euro per maand ongeveer maar nergens het netto bedrag want ik neem aan dat er wel nog belastingen en/of sociale premies vanaf gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Dat is lastig te vinden. Overal hebben ze het alleen over bruto. Maar het valt best een beetje te gokken, als je bruto-netto vergelijkt bij andere uitkeringen. Ook kun je een rekenhulpje gebruiken (zie onderstaande link)

In beide gevallen komt eruit, dat je zo'n 100 tot 150 Euro van je bruto uitkering moet aftrekken om het netto bedrag te krijgen. Maar het blijft wel een beetje gokken, dus om het echt goed te weten te komen, moet je even met UWV bellen. Er zitten daar mensen die de hele dag niets anders doen dan dit soort vragen beantwoorden, en dan weet je het precies. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heb voor uwv gewerkt...
Sociale premies gaan er niet van af. Alleen belasting en 8 procent vakantie geld.
Ik schat dat het nu zo'n 900 netto is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet de € 350 elke maand september (bruto=netto) niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de fiscale arbeidsongeschiktheidsaftrek is vervallen krijgen de arbeidsongeschikten ter vervanging een fiscaal onbelast bedrag bedrag ineens. Dit geldt ook op andere wijze voor andere groepen belastingplichtigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar is het niet zo dat iemand onder de 24 sowieso nog geen belastng hoeft te betalen, en dus alles kan terugvragen uiteindelijk? Met zo'n T-biljet ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarop is het veronderstelde recht op terugvragen (en krijgen!) van alle ingehouden loonheffing gebaseerd?
Ik ben ook 23, heb 9 maanden in de uitkering gezeten door een burn-out, ik zat in de WIJ (wet investering in jongeren) en kreeg € 649,52 rijksbasisnorm, en daar bovenop 20% alleenstaande toeslag van € 259,81.
Daar ging dan wel weer de gereserveerde vakantietoeslag vanaf, van € 25,72..
Dus ik kreeg € 883,61 gestort per maand..