samenwonen na scheiding,financieel nadeel voor nieuwe partner?

Ik ga scheiden van mijn echtgenoot.Hij blijft in ons oude huis wonen.Ik heb geen eigen inkomen(ook geen uitkering).Mijn nieuwe vriendin heeft aangeboden dat ik bij haar gratis kost en inwoning kan krijgen.In ruil daarvoor doe ik dan het huishouden e.d.Ik vind de relatie nog te pril om een samenlevingscontract aan te gaan,maar wil graag van haar aanbod gebruik maken.Ik weet niet wat voor mij dan de gunstigste oplossing is.Wel fiscale partners worden en geen partneralimentatie van mijn ex ontvangen.Of geen fiscale partners met met nieuwe relatie?En hoe staat het met de hoogte van de partneralimentatie?Ik zou het bedrag graag zo laag mogelijk willen houden(ik wil mijn ex geen been uitdraaien)maar net voldoende om mijn eigen ziektekostenverzekering e.d te kunnen betalen.Mag ik in Nederland eigenlijk wel geen inkomen hebben?En heeft mijn nieuwe partner er nog financiële nadelen van als ze mij gratis laat inwonen(uiteraard afgezien van hogere vaste lasten en boodschappen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (4)

De alimentatieplicht houdt op als de ex die alimentatie krijgt, met een ander trouwt, gaat samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
En belastingen gaan omhoog voor je nieuwe partner als jij bij haar intrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de alimentatieplicht automatisch ophoudt bij gaan samenwonen en de belasting van de nieuwe partner omhooggaat klopt m.i. niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt in principe wel: http://www.lbio.nl/alimentatie/veelgestelde-vragen/recht-op-alimentatie/heeft-een-verandering-in-mijn-gezinssituatie-invloed-op-de-partneralimentatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een behttp://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/hoe-lang-moet-ik-partneralimentatie-betalen.html#anker-wijziging-situatie-ex-partnertere uitleg wanneer partneralimentatie stopt:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Hajete Wat klopt er niet aan dan? ik haal het van de site van de overheid en jij denkt het beter te weten. apart hoor zoveel minnetjes terwijl het antwoord goed is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alles wat de overheid zegt is juist. Vraag maar aan een advocaat. Als je bij voorbeeld als ex-partners hebt afgesproken dat je 10 jaar alimentatie krijgt dan is het niet zo dat het samenwonen daar zonder meer verandering in brengt. Afspraak is afspraak.
Ik heb geen minnetjes geplaatst. Die stonden er al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat van de site rijksoverheid:
"U kunt zelf met uw ex-partner afspreken hoe lang u partneralimentatie betaalt. U kunt deze periode ook laten vastleggen door de rechter. Als de vastgestelde periode eindigt, stopt uw betalingsverplichting."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met als aanvulling op jouw citaat staat er ook: Partneralimentatie wijzigen
Ondanks de afspraken over de partneralimentatie kan er van alles gebeuren waardoor de alimentatie opnieuw bekeken en berekend moet worden. Denk aan omstandigheden zoals:
• Een wijziging in het inkomen van de alimentatiegerechtigde;
• De alimentatiegerechtigde hertrouwt of gaat samenwonen;
• De alimentatieplichtige gaat meer verdienen;
• De alimentatieplichtige verliest zijn/haar baan, onvrijwillig;
• Arbeidsongeschiktheid;
• De alimentatieplichtige hertrouwt of gaat samenwonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder is het een aanname dat er afspraken zijn gemaakt dan wel onderling of voor de rechter, dat staat namelijk nergens bij de vraag. Al waardeer ik je tegen woord wel hoor. Ik sta zeker open voor tegen argumenten, ik heb de wijsheid ook niet in pacht maar zal met alle respect mijn standpunt verdedigen tot het tegendeel bewezen wordt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mokummer, ik reageer op het antwoord: "De alimentatieplicht houdt op als de ex die alimentatie krijgt, met een ander trouwt, gaat samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaat."
Zo absoluut is het niet. Je citeert zelf : "dat er opnieuw bekeken en berekend moet worden". Dus geen automatisme.
Dat er afspraken zijn/worden gemaakt is geen aanname maar een mogelijkheid.
Het gaat niet om het verdedigen van standpunten en meningen maar over kennis en feiten. Van je stelling "En belastingen gaan omhoog voor je nieuwe partner als jij bij haar intrekt."zie ik graag je onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belasting voor riool en reiniging rechten gaan dan omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rioolheffing gaat hier per woning ongeacht het aantal bewoners.
Reinigingsrecht is bij 2 of meer personen inderdaad duurder dan bij een persoon. Maar bij twee bewoners waarvan er een geen arbeidsinkomen of baan heeft, kan de niet verdienende circa € 1.500 aan algemene heffingskorting opstrijken ("aanrechtsubsidie").
Dat weegt niet op tegen die € 60 aan stijging reinigingsrecht.
Het gaat niet om een samenlevingscontract het gaat erom dat je samenwoont met je nieuwe vriendin. Zij zal dan zorgplichtig voor jou worden en je krijgt dus geen partneralimentatie. Tenzij je aan kan tonen dat het geen liefde is maar dan zal je ook huur e.d. moeten betalen aan de vriendin.
In NL mag je best geen inkomen hebben dat is geen probleem. Jouw nieuwe partner zal meer kosten hebben aan rioolrechten etc. Los van dat een huishouden met twee meer kost van met een (in absolute getallen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal mogelijke belastingtechnische consequenties zijn hierboven nog niet de revue gepasseerd.
Als u een notarieel samenlevingscontract laat opstellen bent u verplicht fiscaal partners van elkaar. Dat klinkt dreigend, maar heeft in uw situatie alleen maar voordelen. Uw vriendin heeft inkomen: als u gedurende meer dan een half jaar bij uw vriendin woont, komt u in aanmerking voor de algemene heffingskorting. Die varieert afhankelijk van uw leeftijd zo van ruim € 1400 tot € 2012 (jaar 2012) De algemene heffingskorting kunt u per maand laten uitbetalen. Sarcastisch wel genoemd: huisvrouwenbelasting of aanrechtsubsidie. Maar nogmaals: daarvoor is een samenlevingscontract noodzakelijk (voor een paar honderd euro af te sluiten)

Ik lees niets over kinderen. De belastingtechnische consequenties kunnen aanzienlijk zijn als u of uw vriendin een kind (kinderen) heeft.
Dan de toeslagen: ik neem aan dat uw vriendin geen huurtoeslag heeft. Zo ja, dan wordt de huurtoeslag in 2012 voor uw vriendin (vooralsnog) hoger. De huurtoeslag wordt dan immers op 2 personen gebaseerd.

Voor de zorgtoeslag geldt dat u miv 2012 verplicht zorgtoeslagpartners van elkaar wordt (mist voldaan wordt aan de halfjaarstermijn). als u nu zorgtoeslag krijgt, moet er iets geregeld worden (wijziging of stopzetting)

Tav de oude situatie kunnen er ook (veel) belastingtechnische consequenties zijn. Woonde u in een koophuis? Met hypotheekaftrek?
Als uw vriendin in een koopwoning woont, zijn er nauwelijks consequenties, behalve dan enige consequentie tav de gemeentelijke belastingen
fisbel
12 jaar geleden
het kan als dienstverband gezien worden met uitbetaling in nature(huur e.d)
en dat valt ook onder belasting als ik het goed begrijp