Wat wil een creditcardmaatschappij met mijn Burgerservicenummer?

Omdat mijn bank geen creditcard in het pakket heeft, heb ik er een via een doe-het-zelf-warenhuis.
De uitgevende maatschappij, LaserCards, vraagt voortdurend naar mijn Burgerservicenummer. Dat krijgen ze niet...maar wat willen ze er mee ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Lasercards is van VISA. Dat is een financieel bedrijf en moeten zoals in een bovenstaand antwoord al staat vermeld bepaalde gegevens over je hebben.
Een "normale" bank moet deze gegevens ook hebben.

Met je BSnummer kunnen ze een BKR-registratie checken om te kijken of je schulden hebt. Ze zijn wettelijk verplicht om dit te doen.

Maar als je het niet vertrouwd dan kun je het ze altijd even vragen:

www.lasercards.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die vraag is erg belangrijk. Je kunt onder bepaalde voorwaarden (zie de website van het CBP) informatie van personen verzamelen voor een bepaald doel, en dat doel moet kenbaar gemaakt worden. Het is mogelijk dat de uitgevende maatschappij technisch gesproken als bank geboekt staat (ze leveren tenslotte een financieel product). In dat geval is er de verplichting dat ze gegevens van je moeten hebben.

Maar het is een hele goede vraag die je moet stellen aan LaserCards: Wat is het doel van het opvragen van mijn BSN?

Toegevoegd na 1 minuut:
www.cbpweb.nl (college bescherming persoonsgegevens)
14 jaar geleden
Het kan zijn dat ze willen checken of je úberhaupt inkomsten hebt, wat best belangrijk kan zijn bij het verlenen van krediet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je BSN is in veel gevallen de unique identifier in een database. Alle gegevens van cliënten worden in databases bewaard.
Als kredietmaatschappij mogen zij dus vragen om je bsn. Dit hebben ze nodig om bij bv. het BKR te controleren of je kredietwaardig bent. (Bij het BKR wordt ook gewerkt met je BSN om in hun database te kijken of er een (negatief) betalingsverleden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze willen alles weten en alles koppelen... Wat ik dan weer niet snap als ze alles weten en koppelen, waarom dat iedereen het dan weer steeds vraagt, daar snap ik dan weer niets van...

Geef altijd zo min mogelijk informatie van jezelf... Zo min mogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je bsn kunnen ze écht niet controleren of en hoeveel inkomsten je hebt. Dat weet alleen de bank en die mag dit soort informatie niet doorgeven. Ook de belastingdienst heeft deze info maar geeft dit écht niet door aan derden die er in principe niks mee te maken hebben.
BKR heeft wel schuld-info maar of iedere gek bij die informatie kan weet ik niet.
Ik ben niet zo happig in het geven van mijn BSN maar soms moet het. Als ik in het ziekenhuis kom is dát het eerste wat ze willen weten...
't Is niet meer je sofi nummer, die je nodig hebt om te werken. 't Is nu veel meer, vandaar het nieuwe woord: burgersurvicenummer..