Wanneer kinderalimentatie is afgesproken,kan ex dan ooit aanspraak maken op partneralimentatie bij bv werkloosheid?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een ex kan altijd, ten alle tijde aanspraak maken op partnerallimentatie. Alleen is dit inkomensafhankelijk. Aan de hand hiervan wordt dit bepaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op het moment dat iemand binnen 12 jaar na de scheidingsdatum een bijstandsuitkering aanvraagt, zal de uitkerende instantie proberen om een zo’n groot mogelijk deel van de bijstandsuitkering te verhalen op de laatste ex-partner waarmee de uitkeringsgerechtigde was gehuwd of een geregistreerd partnerschap had (geldt dus niet voor overige samenlevingsverbanden). Het deel dat de ex-partner aan partneralimentatie betaalt, wordt volledig gekort op de uitkering.

Ook al hebben partners in het convenant afgesproken dat ze elkaar over en weer geen partneralimentatie hoeven te betalen (wordt in de vakliteratuur “nihilbeding” genoemd), dan nog wordt er verhaald bij de ex-partner. De verhaalswetgeving staat namelijk boven de onderling gemaakte afspraken tussen partners