Kan Griekenland zijn / haar eigen Euro's drukken ?

De Syriza partij van Tsipras is van plan alle EU afspraken ongeldig te verklaren . Kan hij vervolgens zelf Euro's gaan drukken en daarmee voorkomen dat Griekenland terug moet naar de Drachme ?

Toegevoegd na 46 minuten:
Gesteld dat de Syriza partij de verkiezingen van zondag 17 juni wint .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als hij de beschikking over de juiste drukpersen heeft kan dat. De EU kan, en zal, in dat geval waarschijnlijk sancties opleggen, lopend van boetes (die hij mogelijk niet zal betalen) tot bevriezing van tegoeden en (economische) blokkades.

Overigens is de hoeveelheid 'echte' euros (papier en muntgeld) erg klein ten opzichte van de hoeveelheid geld op bankrekeningen.

Als hij dan toch de boel wil belazeren kan hij beter de bedragen op de (staats) bankrekeningen laten aanpassen, dat kost veel minder moeite en levert zo ongeveer hetzelfde op.

Geld bijmaken (papier of rekenkundig) zou wel een goede oplossing zijn om de europese staatsschulden af te lossen. De regereringen komen van hun bizarre schulden af en kunnen weer gaan regeren. Er treedt wel inflatie op, maar dat heeft in de huidige economie meer voor- dan nadelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een land eenmaal de EU is binnen gekomen is het heeeel moeilijk tot niet mogelijk om ze er weer uit te krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als de Grieken zelf Euro gaan drukken heet dat gewoon valsemunterij en is hardstikke strafbaar. Er zijn maar een paar drukkerijen die onder strenge controle van de ECB Euro mogen (en kunnen) drukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , in Griekenland STAAT zo'n drukkerij.