Wat is de begroting van een bijstandsmoeder? Heeft iemand een idee van de inkomsten en uitgaven van haar? En wat heeft ze over voor boodschappen?

Hoe krap of hoe royaal heeft een bijstandsmoeder het eigenlijk. De uitkering is € 906,55 per maand, maar wat zijn ze kwijt aan vaste lasten (huur, gas-water-licht, overige? Heeft iemand hier voorbeelden van? Zijn er nog andere inkomsten en uitgaven? Hoeveel geld hebben ze over voor boodschappen? Kunnen ze bijvoorbeeld wat extra's kopen met de kerstdagen? En om wat voor bedrag gaat het dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden, maar ik heb zelf al ca. 900 aan vaste lasten, dus ik zou het er nooit van redden.

Het beste antwoord

ik ben bijstandmoeder met 1 kind van 8 thuis.
mijn huur is 600, mijn gas en licht 200, ziekenfonds 95, internet/telefoon 50, schulden aflossen 250. dat is ong 1200 vaste uitgaven per maand. ik krijg bijstand 1050 per maand. en mijn huurtoeslag en zorgtoeslag erbij is ong. 300. ik heb ong 35 euro per week om van te eten, kleding te kopen etc. daar moet ik echt alles van doen. dat red ik niet vooral niet voor mijn zoontje. probeer zn fruit groenten melk brood etc elke dag te geven, ookal moet ik t eten uit mn eigen mond sparen. door mn gezondheid ben ik niet in staat om te werken helaas. het is dat ik af en toe wat boodschappen krijg van iemand, en dat mn kind af en toe eens mee mag met een vriendje om iets leuks te doen. maar een dagje pretpark of wat voor uitje dan ook zit er voor hem echt niet in. voor mezelf maakt het niet zoveel uit, maar voor mn kind vind ik het heel erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het inzicht in je begroting. Ik denk dat de financiele nood van bijstandmoeders duidelijker wordt dankzij dit voorbeeld.

Andere antwoorden (5)

Volgens mij komt er aan een sluitende begroting van een bijstandsmoeder die niets krijgt en niets zwart bijverdient een stuk magie te pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerder magisch uithoudingsvermogen voor het verdragen van ellende en achterstanden. Een magisch talent voor het vullen van het ene gat met het andere en het iets maken uit niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is algemeen bekend, maar ik wil weten hoe krap is krap ... ze komen niet om van de honger en kunnen ook geen auto betalen. Dat zijn de algemeenheden. Maar ik wil de specifieke zaken weten, het budget om een enkele keer in het jaar iets bijzonders te doen (bv een lekker stukje vlees met de kerst of is 10 euro extra uitgeven een te grote aanslag op de begroting)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken op dit moment geen bijstandsmoeder meer en alles is de laatste jaren duurder geworden, maar ongetwijfeld doen ze dat en dan bezuinigen ze op iets wat niet verantwoord is. Dat is gedrag wat mensen nu eenmaal altijd vertonen, zelfs in oorlogstijd; zo van ''ja maar dat laat ik me niet afnemen, al moet ik op mijn kop staan!'
En iedereen doet dat op zijn eigen specifieke manier en daarom is daar ook niet een algemeen geldend beeld van te geven. Dat is het vullen van het ene gat met het andere, zoals freebird al aangeeft.
Ik ben het eens met beerg. Vooral waar het de koelkast betreft.

Sommigen hebben echt een broodje pindakaas met kerst en zijn dan blij dat ze te eten hebben.
Of, dat gebeurt ook wel eens, dan koop je voor je gezinnetje één keer per jaar dat geweldige stuk vlees, en dan laat je het aanbranden.... = broodje pindakaas want je kunt geen nieuwe meer kopen.
Of, je hebt net nog even een nota gehad van je ziekenfonds dat er het één en ander nog open blijkt te staan en of je wel even nog dit jaar de nota wilt betalen, anders komt er 15 euro bij....
Of, je hebt gespaard voor een fijne kerst, maar eet tot en met begin februari bruine bonen en aardappels met uien daarvoor om te compenseren.
Of, je deelt met de hele familie één chocoletter van 55 cent...

Je ziet in elk geval overal de meest geweldige (zo verschrikkelijk pijnlijke) luxe... nieuwe dikke truien, glinsterende etalages met lekkers en moois, alles straalt geluk en warmte uit, als je het al heel lang niet hebt.
Hoe je ook je best doet om het niet te willen hebben en gelukkig te zijn met het feit dat je een dak boven je hoofd hebt, dat je familie hebt, dat je eten hebt, - toch doet het pijn als je dan in de winkel net even te vaak nee moet zeggen.

De een ontwikkelt daar een betere omgang mee dan de ander.

De defenitie van Bijstand is dat je een tekort hebt. en niet eventjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege je omschrijving dan he, niet vanwege de ellende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
ik ben een bijstand moeder,
965 is mijn uitkering,
huur , eneco, tv, water,internet komen op 755
ik heb 2 kids thuis,
ik heb dus 210 om de maand doortekomen,
gemiddelt geef ik uit per week aan de boodschappen,
tussen de 65 en 75 euro,
dus kom je al tekort,
vooral de aanbiedingen ga ik vaak op af,
en toch op de 1 of andere manier, red je het altijd net !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig ben ik bijstandmoeder, een dochter van 11 en 1 kat (19jaar) teigetje. Het minimale vrij te laten bedrag is ongeveer 945euro. Dat houdt in dat je huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderkorting, alleenstaande ouderkorting etc, aan moet/kan vragen. Met alle belastingteruggaves kom je op iets van 1000euro per maand, toen ik vroeger bij verkade via een uitzendburo werkte kreeg ik minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuulijk geen vetpot, maar er zijn veel regelingen waar je recht op hebt. Huurtoeslag, zorgtoeslag (voor alleenstaande verhoogt volgend jaar) Alleenstaande ouder korting, kinderkorting. Bij gemeenten evt kwijtschelding van afval en riool heffingen. Kortom het is een hoop gepuzzel maar wel de moeite waard. op www.rechtopgeld.nl kun je goed nakijken of je gebruik maakt van alle regelingen want je moet er wel zelf achteraan. Voor schoolgaande kinderen is er stichting Leergeld, die ouders helpt met bv een fiets of geld voor schoolreisjes, sport kleding en de contributie van bv de voetbalclub ed. (dit is niet in all gemeenten)
De problemen onstaan meestal als er onverwachtte dingen gebeuren, de wasmachine stuk, een fiets kapot, dat zijn dingen waar geen geld voor is. En dan blijft men achter de feiten aanlopen omdat er helemal geen speling is en dus niets om een tekort aan te vullen. Ook eens nieuwe vloerbedekking een behangetje zijn dingen die niet mogelijk zijn.
De eerste jaren zie je dan ook vaak wel dat men het net redt, maar na jaren in de bijstand blijf je achter lopen als het ware.
De vaste lasten zoals gas water en licht, verzekeringen zijn net zo hoog als bij ieder ander. Geld voor dure spaarlampen, een nieuwe, zuinigere koelkast enz is er niet.
Luxe als een auto, vakantie, dagjes weg, abbonnement op tijdschrift en zelfs een bosje bloemen zijn dingen die niet mogelijk zijn.