Vanaf welk jaar worden Euromunten geproduceerd?

De oudste Euromunt die ik ben tegengekomen kwam uit 1999. Ik vraag me af vanaf wanneer de Euro geproduceerd wordt. En wat dus de oudste Euromunten zijn die je kan tegenkomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

"De productie van Nederlandse euromunten begon al in 1999, drie jaar voor de daadwerkelijke invoering van de Euro."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_euromunten#Omloop_van_de_Nederlandse_euromunten

Toegevoegd na 1 minuut:
"Jaren vóór de werkelijke invoering van de euromunten in 2002, is reeds met het slaan van euromunten begonnen. België, Finland, Frankrijk, Nederland en Spanje hebben ervoor gekozen de munten het jaartal van muntslag te geven. Van deze landen bestaan dus ook euromunten met de jaartallen 1999, 2000 en 2001. In feite uit jaren vóór de daadwerkelijke invoering van de euro als betaalmiddel. De overige landen hebben alle munten die in de periode 1999-2001 geslagen zijn het jaartal 2002 gegeven.

De redenen van de gemaakte keuzes zijn niet bekend, maar zijn waarschijnlijk afhankelijk van landelijke tradities. De wel gehoorde stelling dat het in een koninkrijk niet wenselijk zou zijn om munten met een later jaartal te slaan, omdat de kans bestaat dat de monarch, wiens beeldenaar op de munten staat, overlijdt of troonsafstand doet, is onvoldoende verklaring. Enerzijds heeft het Groothertogdom Luxemburg de eerste euromunten uitsluitend het jaartal 2002 gegeven, anderzijds hebben de republieken Frankrijk en Finland wel de jaren 1999-2001 geslagen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Euromunten#Voorgeschiedenis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah top bedankt voor je antwoord. Lekker snel ook =)
In 1997 werd er in het Italiaanse Sassello al geëxperimenteerd met Euromunten. Die zullen dus in 1996 geslagen zijn.
Verder zijn de reguliere Euromunten al geslagen vanaf 1999, dit geldt ook voor landen die hun eerste Euro's het jaartal 2002 meegaven (zij behoren tot de landen die niet het muntslagjaar maar het uitgiftejaar noteren).