Hoe werkt schuldsanering ?

Ik hoorde dat je over het algemeen met een jaar of 3 uit de schuldsanering bent.... Maar is dit afhankelijk van de hoogte van je schuld? en wat gebeurd er in zo'n geval met je 'rest' schuld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De restschuld wordt daarna in principe klwijt gescholden. De hele procedure onder de linnk. hier de belangrijke secties:

Procedure bij schuldsanering
Om in aanmerking te komen voor de WSNP dient u allereerst het minnelijke schuldsaneringstraject te doorlopen. Hiervoor kunt u zich aanmelden bij de Gemeentelijke kredietbank (GKB) of de Sociale Dienst in uw gemeente. De schuldhulpverlenende instantie (schuldhulpverlener) zal een inventarisatie van uw schulden en schuldeisers maken. Tevens zal er berekend worden hoeveel u gezien uw inkomsten en vaste lasten maandelijks op uw schulden kunt aflossen. Hierbij wordt rekening gehouden met uw persoonlijke situatie en uw vaste lasten. Er zijn standaard normen om de aflossing te berekenen, u snapt dat indien u alleenstaand bent een aflossing anders berekend zal worden dan wanneer u hoofd van een gezin bent. De schuldhulpverlener zal hierna contact opnemen met alle schuldeisers en een afbetalingsregeling (akkoord) proberen overeen te komen. In de regel wordt hierbij uitgegaan van een aflossingsperiode van 3 jaar.

Mochten uw schulden dermate hoog zijn dat u ze onmogelijk in 3 jaar kunt aflossen, dan wordt er aan de schuldeisers een aflossingsregeling tegen finale kwijting aangeboden. Er wordt berekend wat maandelijks kan worden gereserveerd en men zal jaarlijks uw financiële situatie herbeoordelen om na te gaan of de aflossing dient te worden aangepast. In deze situatie kan het zijn dat het eindbedrag wat wordt uitgekeerd aan de schuldeisers anders is dan het in eerste aanleg gedane voorstel tegen finale kwijting. Na 3 jaar maximale aflossing zal dan de rest van de schuld wordt kwijtgescholden. Wanneer alle schuldeisers met dit voorstel akkoord gaan is de schuldsanering geregeld en dient er geen aanvraag voor WSNP te worden ingediend. De schuld is dan namelijk reeds ' gesaneerd '.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

na 3 uur ben je al je schuld kwijt.

Toegevoegd na 17 seconden:
o sorry drukte per ongeluk op antwoord geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
je hebt een periode van 3jaar.
en krijgt etens geld,huur alles wordt uitgerekent.
dus je krijgt niet meer elke maand al je loon enkel om te overleven.
na die 3jaar wordt al je schuld kwijt gescholden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je aan de regels hebt gehouden en de schuld niet te groot was, anders komt er gewoon een jaar bij.
Nog een aanvulling. Je moet er op rekenen dat al je financiën door een ander geregeld worden. Dit was voor mij een reden geen schuldhulpverlening te aanvaarden. Je bent namelijk wel de zeggenschap over je inkomsten en uitgave kwijt. Voor sommige is dit misschien nodig en de beste oplossing, ik vond het geen prettig idee.
Heb zelf mijn schuldeisers gebeld en een regeling afgesproken, ook hierbij kreeg ik een kwijtschelding na 5 jaar keurig aflossen. Dus er is vaak heel goed zélf een oplossing te vinden.